26-اسفند-1401, 15:09
درس خارج اصول جلسه93 مورخ1401/12/21
به عنوان مثال زنی که شوهرش به سفر رفته و گم شده است، اگر شک کند شوهرش زنده است یا نه و بر فرض زنده بودن وی را طلاق داده یا نه تردیدی نیست که لازم است هم احکام حیات وی و هم احکام زوجیتش را اجرا کند.
در این مثال هر چند وجود خارجی موضوع (یعنی شوهر) مشکوک است اما مسلم است که استصحاب جاری می شود.
مرحوم شیخ انصاری در تحلیل نحوه جریان استصحاب فرموده است موضوع در حقیقت زوج علی فرض الحیات است نه زوج حی بالفعل.
به نظر ما این تحلیل صحیح نیست و تحلیل صحیح آن است که عرف با استصحاب یا هر دو را (یعنی استصحاب حیات و زوجیت) همراه با یکدیگر اثبات می کند و یا ابتدا استصحاب حیات و در طول آن استصحاب زوجیت را جاری می کند چون موضوع نسبت به محمول تقدم رتبی دارد.
به عنوان مثال زنی که شوهرش به سفر رفته و گم شده است، اگر شک کند شوهرش زنده است یا نه و بر فرض زنده بودن وی را طلاق داده یا نه تردیدی نیست که لازم است هم احکام حیات وی و هم احکام زوجیتش را اجرا کند.
در این مثال هر چند وجود خارجی موضوع (یعنی شوهر) مشکوک است اما مسلم است که استصحاب جاری می شود.
مرحوم شیخ انصاری در تحلیل نحوه جریان استصحاب فرموده است موضوع در حقیقت زوج علی فرض الحیات است نه زوج حی بالفعل.
به نظر ما این تحلیل صحیح نیست و تحلیل صحیح آن است که عرف با استصحاب یا هر دو را (یعنی استصحاب حیات و زوجیت) همراه با یکدیگر اثبات می کند و یا ابتدا استصحاب حیات و در طول آن استصحاب زوجیت را جاری می کند چون موضوع نسبت به محمول تقدم رتبی دارد.