امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال اضمار به روایت کتاب حریز و جواب آن
#1
روایتی به مناسبت از کتاب حریز نقل شده است که محل استشهاد این قسمت است:«قَالَ فِي كِتَابِ حَرِيزٍ أَنَّهُ قَالَ: إِنِّي نَسِيتُ أَنِّي فِي صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ حَتَّى رَكَعْتُ‏ وَ أَنَا أَنْوِيهَا تَطَوُّعاً قَالَ فَقَالَ ع ..»

حریز شاگرد زراره است و شاید مخاطب او زراره باشد و پاسخ از زراره بوده. قید علیه‌السلام نیز بعدا نساخ اضافه کردند و در قدیم مرسوم نبوده که آن را ثبت کنند. از طرف دیگر، حریز از اجلاء نبوده بلکه گاهی نزد زراره می‌رفته و سوال می‌پرسیده.  لذا این روایت معلوم نیست که از امام نقل شده و مضمره است.
استاد
هر چند که حریز اهل سوال کردن از زراره بوده است ولی وقتی کتاب مینویسند طبیعیش این است که کلمات امام را در کتاب ضبط میکنند. حالا اگر هم کتاب اصحاب ائمه هم قیمتی داشته باشد تا جایی است که ما بدانیم نظرش چیست. اما این که در کتاب بنویسیم ان هم کتابی که برای شیعه و برای عمل نوشته میشود خیلی بعید است. به نظر ما کتاب روایی است فقال یعنی امام اگر غیر امام باشد باید بگوید. ظاهر کلام روایت را نقل میکنند میگوید قلت فقال یعنی قال امام. ما به این اطمینان داریم.علاوه بر این، اینها تقطیع شده است یعنی حریز در صدرش آن امامی که مورد سوال بوده است اورده است بعد گفته است قلت فقال. دیگه در ادامه تکرار میشده و حزازت داشته است نمیاورده. ما خیلی از این مضمرات که مضمر شده اند اکثر اینها ادعایمان این است که در آن کتاب مضمره نبوده است. اگر زراره میگوید سالته این جمله ای از یک روایت طویله ای است در صدرش امام را بیان کرده است بعد میگوید قلت له فقال. سالته فاجاب. این منوط به همین اطمینان است اینها منبهات است. کتاب حریز که میگوید قال وثوق ما به همین است که یعنی قال الامام.
اگر کسی اشکال کرد که شاید این سخن زراره باشد، می‌گوییم زراره جزء فقهای جلیل القدر بوده و بعید است که سخن امام علیه‌السلام را بد فهمیده باشد و صرفا اجتهاد خودش را بیان کرده باشد. این سخنان شبیه اجتهادات نیست. مخصوصا که شبیه این حدیث در روایات دیگر نیز بیان شده
درس خارج فقه. جلسه 18. تاریخ 25 مهر ماه 1402.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  استحباب قیام حال قنوت و اشکال ثبوتی آن خیشه 0 75 9-بهمن-1402, 08:31
آخرین ارسال: خیشه
  تمامیت دلالت آیه بر انتهای وقت مغرب بدون نیاز به روایت سید رضا حسنی 1 2,498 10-ارديبهشت-1398, 11:45
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  بهترین جواب از سوال مردم از وقت دقیق نماز ظهر سید رضا حسنی 2 3,385 26-فروردين-1398, 11:19
آخرین ارسال: محمد هادی
  بررسی سندی روایت ابن ادریس در سرائر از کتاب حریز سید رضا حسنی 0 2,270 24-اسفند-1397, 00:44
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جمع بین دو روایت از پیامبر در مورد ازدیاد و تنقیص نماز های واجب مکلفین سید رضا حسنی 5 6,694 7-اسفند-1397, 16:35
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد نظریه آیت الله سیستانی در تضعیف روایت فضل بن شاذان سید رضا حسنی 6 6,085 23-آذر-1397, 11:59
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان