امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی
#1
در بحث روایات مورد استدلال بر ترخیص در مخالفت قطعیه علم اجمالی، یکی از روایات مورد بحث، روایت مسعده بن صدقه است. متن روایت چنین است:
«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ [عَنْ أَبِيهِ‏] عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ هُوَ لَكَ حَلَالٌ حَتَّى‏ تَعْلَمَ‏ أَنَّهُ‏ حَرَامٌ‏ بِعَيْنِه فتدعه من قبل نفسک و ذلک مثل الثوب یکون علیک قد اشتریته و هو سرقة او المملوک عندک و لعله حر قد باع نفسه او خدع فبیع قهرا او امرأة تحتک و هی اختک أو رضیعتک و الاشیاء کلها علی هذا حتی یستبین لک غیر ذلک أو تقوم به البینة‏»

در توضیح معنای این روایت کلمات مختلفی گفته شده است:

برخی گفته اند: مثال‌هایی که در این روایت بیان شد ربطی به قاعده‌ی حل ندارد. لذا معنای روایت این است که هر شیئی که تحت استیلاء تو است حلال است و به شک خود نسبت به آن نباید اعتنا کنید. لذا این روایت ربطی به قاعده حل ندارد تا در اطراف علم اجمالی او را پیاده کنید.

مرحوم صاحب کفایه در حاشیه رسائل فرموده‌اند: این امثله تنظیر برای قاعده‌ی حل است نه ذکر مصادیق قاعده‌ی حل. برای رفع استبعاد از قاعده حل، مشابهات آن در فقه بیان شده است.

اما به نظر ما این فرمایشات خلاف ظاهر روایت است.
اما توجیه روایت به این است که قاعده‌ی حلی که در اصول فقه، اصل عملی -در عرض اصل برائت- مطرح شده است با «کل شیء لک حلال» در این روایت فرق دارد. مراد از «کل شیء لک حلال» در روایت مسعده، جامع حلیت ظاهریه است و قاعده‌ای که منتج این حلیت ظاهریه است نسبت به موارد، مختلف است در یک مورد ممکن است اقرار، منتج نتیجه حلیت ظاهریه است و در یک مورد ممکن است استصحاب یا قاعده‌ی ید منتج حلیت ظاهریه باشد. امام(ع) در صدد بیان این نکته نبودند که حلیت ظاهریه ناشی از کدام قاعده اصولیه است، امام(ع) که درس اصول نمی‌خواست بگوید.

روایت ظهور در انشاء قاعده‌ی حل ندارد بلکه این روایت کشف می‌کند از این که در همه‌ی اشیاء حلیت ظاهریه وجود دارد. از خود «کل شیء لک حلال» و همچنین ذیل آن «و الاشیاء کلها علی هذا» استفاده می‌شود که در تمام موارد مشکوک یک قاعده‌ای که منتج نتیجه حلیت ظاهریه است در آن وجود دارد الا ما خرج بالدلیل.
 
·      خارج اصول 17 آبان 1402


فایل‌های پیوست
.docx   تقریر ویرایش شده 34 اصول 1402.docx (اندازه 36.11 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


پیام‌های این موضوع
معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی - توسط Payam_Khajei - 20-آبان-1402, 19:35

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 170 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 207 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل بین علم وجدانی اجمالی و بین حجت اجمالیه در مخالفت قطعیه Payam_Khajei 0 50 25-دي-1402, 11:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 114 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة Payam_Khajei 3 324 3-آذر-1402, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  رابطه بین روایت اقرار العقلا علی انفسهم جائز و سیره عقلائیه Payam_Khajei 2 245 15-آبان-1402, 09:43
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 334 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد مهدی منصوری 3 3,086 22-اسفند-1398, 22:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه مهدی منصوری 0 1,262 19-اسفند-1398, 13:11
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده مهدی منصوری 1 1,716 30-دي-1398, 21:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان