امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی
#4
(21-آبان-1402, 07:29)خیشه نوشته: با وجود علم اجمالی نوبت به اصل ترخیصی نمیرسد حالا میخواهد هر اصلی باشد. سوال این است که با وجود علم اجمالی چرا امام ترخیص میدهند؟در حل اشکال یا باید بگوییم علم اجمالی نیست یا اصل عملی جاری نشده

سلام علیکم 
بحث در همین است که آیا شارع می تواند با مثلا حدیث رفع یا قاعده حل یا امثال آن، در اطراف علم اجمالی ترخیص در ارتکاب دهد یا خیر؟ 
مسلک  اقتضایی می گوید بله می تواند.(البته با اختلافاتی که در نحوه ترخیص دارند.) مسلک علیتی می گوید خیر نمی تواند. و دلایلی بر عدم امکان آن ذکر می کنند. 

ظاهرا در اشکال شما مفروض گرفته شده است که باید در علم اجمالی قائل به مسلک علیت بشویم. در حالیکه آخوند، شهید صدر و استاد و ... قائل به مسلک اقتضا هستند. 



من یک عبارتی برای تکمیل در مورد نظر استاد برای حضرتعالی می فرستم:
ما قائل به مسلک اقتضاء هستیم. بحوث هم قائل به همین مسلک بود. یعنی می‌‌گفتیم امکان ترخیص شارع در مخالفت قطعیه علم اجمالی هست.
منتها در جایی که مولا در مخالفت احتمالیه ترخیص می‌‌دهد این‌طور نیست که عقلاء بگویند پس دیگر ما علم اجمالی به حکم فعلی نداریم، که صاحب کفایه می‌‌گفت، نه، قانون را فعلی می‌‌دانند به ارتکاز عقلاییه‌شان، چون ترخیص به ملاک جهل را مانع از فعلیت نمی‌دانند عقلاء. ترخیص به ملاک جهل هم اگر محدود بود به مخالفت احتمالیه، عقلاء معذور نمی‌دانند که شما از این تعدی کنید بروید مخالفت قطعیه بکنید بگویید من که دیگر علم اجمالی به حکم فعلی علی‌ ای تقدیر ندارم. (جلسه خارج اصول 15 آبان 1402)
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی - توسط Payam_Khajei - 25-آبان-1402, 16:27

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 170 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 211 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل بین علم وجدانی اجمالی و بین حجت اجمالیه در مخالفت قطعیه Payam_Khajei 0 50 25-دي-1402, 11:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 114 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة Payam_Khajei 3 327 3-آذر-1402, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  رابطه بین روایت اقرار العقلا علی انفسهم جائز و سیره عقلائیه Payam_Khajei 2 245 15-آبان-1402, 09:43
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 334 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد مهدی منصوری 3 3,086 22-اسفند-1398, 22:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه مهدی منصوری 0 1,262 19-اسفند-1398, 13:11
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده مهدی منصوری 1 1,716 30-دي-1398, 21:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان