25-آبان-1402, 16:36
(آخرین تغییر در ارسال: 25-آبان-1402, 16:41 توسط Payam_Khajei.)
(21-آبان-1402, 08:34)مسعود عطار منش نوشته: ارتباط مطلب با ترخیص در مخالفت علم اجمالی روشن نشد.
سلام علیکم بنده برای طولانی نشدن همه متن را ذکر نکردم چون هدف فقط بیان نحوه استظهار از این روایت بود.
بله ادامه کلام استاد در توضیح نحوه ترخیص در مخالفت به این صورت است:
(تقریر ویرایش شده هم پیوست مطلب شده است و می توانید از آنجا مطلب را ببینید.)
ادامه متن جلسه 17 آبان:
پس وقتی اثبات شد که مفاد این روایت، اصالة الحل است گفته میشود مورد روایت به قرینه «حتی تعلم انه حرام بعینه» صورتی است که مکلف علم تفصیلی به حرمت ندارد یعنی آن شیء برای او حلال است تا علم تفصیلی به حرمت پیدا کند که بعد از علم تفصیلی به حرمت دیگر حلال نیست بلکه حرام است و این مثبت ترخیص در مخالفت قطعیه علم اجمالی است یعنی علم اجمالی رافع اصالة الحل نیست.
ارزیابی استاد: مشکلی ما نداریم، اثبات کند، فقط حرف ما این است که ترخیص در ارتکاب جمیع اطراف را که اثبات نکرد، میشود و کل شیء لک حلال حتی تعلم انه حرام بعینه فتدعه من قبل نفسک، این به لحاظ این فرض، اما قبل از اینکه تعلم انه حرام بعینه لک حلال بشرط ان لاترتکب جمیع الاطراف، ارتکاز اینجور قید میزند.بلکه موثقه عمار میآید اطراف شبهه محصوره را خارج میکند از این روایت مسعده، و میگوید اطراف شبهه محصوره حتی مخالفت احتمالیهاش هم جایز نیست فی مائین مشتبهین وقع فی احدهما قذر قال یهریقهما.