25-آبان-1402, 16:30
در خصوص استناد به وقوع راوی در تفسیر قمی یک نکتۀ دیگر هم وجود دارد مبنی بر اینکه تعبیر ذکر شده در دیباچه دال بر حصر نیست. یعنی نگفته فقط از ثقات نقل میکنم بلکه گفته از ثقات نقل میکنم.
ان قلت: اینکه فائده ای ندارد چون همه آدمها بالاخره از ثقات هم نقل می کنند. فایده دار بودن این عبارت متوقف بر آن است که مفید حصر باشد.
قلت: فائده دار بودنش به احد الامرین است؛ یا مفید حصر باشد. یا در صدد بیان استقصای ما یروی عن الثقات باشد. یعنی میخواهد بگوید هر آنچه مسایخ ثقات من نقل کرده اند من آورده ام. اگر مقصودش این باشد هم فایده دارد و هم دال بر وثاقت راوی نیست.
ان قلت: اینکه فائده ای ندارد چون همه آدمها بالاخره از ثقات هم نقل می کنند. فایده دار بودن این عبارت متوقف بر آن است که مفید حصر باشد.
قلت: فائده دار بودنش به احد الامرین است؛ یا مفید حصر باشد. یا در صدد بیان استقصای ما یروی عن الثقات باشد. یعنی میخواهد بگوید هر آنچه مسایخ ثقات من نقل کرده اند من آورده ام. اگر مقصودش این باشد هم فایده دارد و هم دال بر وثاقت راوی نیست.