امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لزوم تفصیل بین کلام مولا و مخبر در سیره عقلائیه بر حجیت ظهور
#1
به نظر ما(استاد شهیدی) باید بین ظهور کلام مولی و ظهور کلام دیگران تفصیل داد. عقلاء به ظهور کلام مولی ولو وثوق و ظن نوعی از آن پیدا نکنند احتجاج می‌کنند. اگر مولی بگوید «لابأس أن تُدخل فی داری من کان عالما» ظهور کلام او این است که عالم لابشرط از عادل بودن و عادل نبودن می‌تواند داخل خانه‌ی من شود. اگر عبد ظن پیدا کند که مراد جدی مولی شامل عالم فاسق نمی‌شود ولی با این وجود به ظهور کلام مولی که ظهور در عموم یا اطلاق داشت، اخذ کند و به عالم فاسق نیز اجازه دهد که داخل خانه‌ی مولی شود، در این جا در نظر عقلاء مولی حق اعتراض و مؤاخذه‌ی عبد را ندارد.


و این اختصاص به ظهور کلام مولا ندارد بلکه شامل هر کسی که ظهور کلام او برای عقلاء موضوعیت داشته باشد مثل مقرّ و موکل، نیز می‌شود. ظاهر کلام مقرّ هر چه باشد به آن اخذ می‌‌شود لذا اگر او اقرار کند که من به تک‌تک این آقایان یک میلیون بدهکار هستم، قاضی به ظهور کلام او اخذ می‌کند ولو ظن داشته باشد به این که مراد مقرّ شامل زید که در جمع این آقایان نشسته است- نمی‌شود زیرا زید به پدر خودش نیز قرض نمی‌دهد چه برسد به این آقا! البته اگر خود زید اقرار کند که من طلبکار نیستم، اقرار او مقدم است ولی اگر زید بر اساس اقرار این شخص طلب خود را مطالبه کند و بگوید من به خاطر ندارم که این شخص به من بدهکار باشد اما او اقرار کرده و شما حق من را از او بگیر، قاضی باید یک میلیون برای زیداز مقر بگیرد.

همچنین ظاهر کلام موکل برای وکیل حجت است چون ظهور کلام این‌ها موضوعیت دارد.

مرحوم ایروانی نیز فرموده‌اند: ظهور کلام کسی که مولی نیست تا وثوق‌آور نباشد معتبر نیست. ولی ظهور کلام مولا ولو وثوق‌آور نباشد معتبر است. «ما یرجع الی مقصد المتکلم کالمولی فی تکالیفه و کالموکل و کالموصی و نحو ذلک فالظاهر ان بناءهم علی التعبد بکلمات هؤلاء فی استکشاف مراداتهم و الاحتجاج علیهم من غیر مراعاة للظن فضلا عن الاطمئنان.»

اما وقتی شخص مخبری(ثقه هست یا عدلین هستند) می‌گوید «تمام این آب‌ها تطهیر شدند» با این که ظاهر کلام او شامل آب موجود در دستشویی نیز می‌شود، ولی در صورت عدم وثوق به شمول کلام او نسبت به آب موجود در دستشویی و احتمال این که مراد او آب‌های موجود در حیاط بودند، این که عقلاء به ظاهر کلام او با وجود عدم وثوق به آن اخذ کنند برای ما روشن نیست.

بنابراین نمی‌توان با تمسک به ظهور کلام این مخبر علیه مولی احتجاج کرد زیرا مولی می‌گوید من به شما گفتم که با آب نجس وضو نگیرید و آبی که قبلا نجس بود نیز تا یقین به طهارت آن پیدا نکردید نباید با آن وضو بگیرید، و در این جا ولو این ثقه خبر از طهارت تمام این آب‌ها داد ولی چون احتمال دارد که ناظر به آب‌های موجود در دستشویی نباشد، معلوم نیست که بنای عقلاء بر اعتماد به ظهور کلام این ثقه و احتجاج به آن علیه مولی باشد.

و همچنین در مورد فتوای فقیه در صورت عدم وثوق به شمول کلام او نسبت به یک مورد خاص واضح نیست که سیره‌ی عقلاء بر اعتماد به ظهور کلام او باشد. زیرا‌ شأن مفتی شأن مخبر است منتها اخبار از امور حدسیه و اجتهادیه می‌‌کند و او نسبت به عوام مولویتی ندارد بلکه کارشناس است و نظر می‌‌دهد، و احراز بنای عقلاء بر عمل به ظهورات کلام مفتی و لو وثوق‌آور نباشد مشکل هست .

بنابراین حجیت ظهور کلام مولا و من هو بحکم المولی کالمقرّ و الموکل و الموصی که ظهور کلام‌ آن‌ها برای کشف از مراد خودشان موضوعیت دارد، زیرا ما می‌‌خواهیم مراد این متکلم را بفهمیم و واقع برای ما مهم نیست، این‌جا بنظر ما طبق سیره عقلاییه حجیت ظهور کلام این‌ها مثل ظهور کلام مولا مشروط به افاده وثوق و اطمینان نیست.


البته به نظر ما معنای ظهور کلام این نیست که احتمال راجح در مراد متکلم و صرف احتمالی که بر دیگر احتمالات مقدم است، نیست، بلکه مراد از ظهور کلام این است که لو خلی و طبعه این معنا از آن فهمیده می‌‌شود و غیر این معنا به ذهن نمی‌آید. به عبارت دیگر: «ینسبق الی ذهن المخاطب ارادة المولی لهذا المعنی دون غیره» و این منافات ندارد که با توجه به قرائن دیگر وثوق پیدا نشود به این که این معنا مراد جدی متکلم است. مثلا متبادر از «جئنی بماء» لو خلی و طبعه ماء مطلق است و از آن آب انار یا شربت به ذهن نمی‌آید ولی این منافات ندارد که به خاطر قرائن منفصله و مانند آن احتمال عقلایی داده شود که مراد متکلم از «جئنی بماء» «جئنی بماء الرمان» باشد.
بنابراین دلیل اول حجیت ظهور بنای عقلاء است ولی این دلیل فقط مختص به ظهور کلام مولی است و شامل ظهور اخبار مخبر و فتوای مفتی و مانند آن نمی‌شود.
 
¨  خارج اصول - 23 دی 1402
پاسخ
#2
چند سوال:
۱-ایا در شریعت ظهوراتی که در خطابات است برای کشف واقع نیست؟ فقط مهم مراد جدی شارع است و واقع مهم نیت؟
۲- قول ذی ید که میگوید لباسها رو تطهیر کردم اگه ظهور داشته باشد ولی وثوق نباشد حجیت ندارد؟ با اینکه مخبر است نه مثل مولا.
۳- آیا استاد منبهاتی برای این ادعا دارند؟ چون ایشان فرمود سیره عقلا داریم. خب این صرف ادعا است. اگه منبهاتی هست بفرمایید
۴- آیا استاد تفصیل بین حجیت تعبدی و غیر تعبدی ظن میدهد؟
پاسخ
#3
استاد روند عمل عقلاء را به دو دسته تقسیم کرده اند. یعنی عقلا در برخورد با دو قشر مختلف دو گونه برخورد می کنند. 


به عبارتی دیگر گروهی هستند که ظهور کلام آنها مهم است و به آن احتجاج می شود. در این موارد ظاهر برای عقلا مهم است و به ظن خود اهمیت نمی دهند. چون ظهور کلام این گروه (مثل مولا و وکیل و مقر) موضوعیت دارد. 

اما دسته ای هستند که ظهور کلام آنها مهم نیست بلکه کلام آنها برای عقلاء طریقیت دارد. مثل ظهور اخبار مخبر . در اینجا نمی توان گفت عقلا به صرف ظهور کلام آن طریق، به همان اخذ می کنند. 


حال با توجه به این مقدمه معلوم می شود که اینکه می فرمایید خطابات شرعی چگونه است ؟ باید بپرسیم مقصودتان خطابی است که خبر ثقه گفته است یا کلامی که اطمینان دارید از معصوم ع همین کلام صادر شده است. (بین مولا و من ناب منابه و بین خبر مخبر فرق است.)

منبهات استاد هم در متن ذکر شده است و مثال های عرفی زده اند. اگر بخواهید خدشه بفرمایید باید بفرمایید در این مثال هایی که زده اند عرف به نحو دیگری عمل می کند. 

در مورد قول ذی الید و خبر ثقه از تطهیر و .... هم این عبارت متن فوق توجه شود:
"اما وقتی شخص مخبری(ثقه هست یا عدلین هستند) می‌گوید «تمام این آب‌ها تطهیر شدند» با این که ظاهر کلام او شامل آب موجود در دستشویی نیز می‌شود، ولی در صورت عدم وثوق به شمول کلام او نسبت به آب موجود در دستشویی و احتمال این که مراد او آب‌های موجود در حیاط بودند، این که عقلاء به ظاهر کلام او با وجود عدم وثوق به آن اخذ کنند برای ما روشن نیست."
پاسخ
#4
باز هم سوالات جواب داده نشد. اینکه استاد دو قسم کردند به نظر بنده دو قسم نیست. قول ذی ید هم با اون مثال آب دستشویی یکی نیست. شما اگه سری به روایات بزنید اصلا فرمایش استاد استفاده نمیشود
علاوه بر این، ظهور از باب طریقت حجیت دارد این تفکیک استاد رو بنده نمیتونم بفهمم.
اگر اصاله العموم تعبدا حجیت داشته باشد (نسبت به مثال آب دستشویی) اساسا این تفکیک درست نیست.
و للکلام تتمه. فی الجمله مطالب دیگه روشن است. تشکر
پاسخ
#5
(25-دي-1402, 16:43)Payam_Khajei نوشته:
بنابراین حجیت ظهور کلام مولا و من هو بحکم المولی کالمقرّ و الموکل و الموصی که ظهور کلام‌ آن‌ها برای کشف از مراد خودشان موضوعیت دارد، زیرا ما می‌‌خواهیم مراد این متکلم را بفهمیم و واقع برای ما مهم نیست، این‌جا بنظر ما طبق سیره عقلاییه حجیت ظهور کلام این‌ها مثل ظهور کلام مولا مشروط به افاده وثوق و اطمینان نیست.

  

با عرض سلام و ادب
اولا: مقصود ایشان از موضوعیت داشتن چیست؟ مقصود ایشان در مقام تقنین بودن است یا خیر؟ اگر مقصود در مقام تقنین بودن است آیا مقصود ایشان قاعده مقتضی و مانع در تقنین است؟
ثانیا: این نکته خیلی مهم است که سیر عقلائیه به خاطر تعبد نیست و ملاک برای آنها کاشفیت است و تا زمانی که ملاک وجود داشته باشد، این سیره را دارند و اگر ملاک نبود دیگر سیره منتفی می شوند.  مثلا اگر مولی به عبدش بگوید که همه فرشهای مرا بفروش و در بین فرشهای مولی، فرشی است که چون یادگار پدر مولی است مولی به شدت به آن علاقه دارد، آیا در چنین جایی عبد می تواند همه فرشها را بفروشد و در مورد این فرش خاص از مولی سوال نکند؟ 
به نظر می رسد اگر در مواردی که برای عقلاء ظن یا اطمینان وجود نداشته باشد، کلام مولی نسبت به چنین موردی اطلاق ندارد، و عرف کسی که تمسک به اطلاق بکند را تخطئه می کنند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 97 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام آیت الله زنجانی در مورد سیره های مستحدث Payam_Khajei 2 262 17-اسفند-1402, 15:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 177 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه Payam_Khajei 0 162 7-اسفند-1402, 01:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 71 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حجیت اطلاق معقد اجماع Payam_Khajei 0 62 4-اسفند-1402, 12:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چگونگی حجیت اجماع مرکب Payam_Khajei 0 32 4-اسفند-1402, 11:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل در حجیت اجماع مدرکی Payam_Khajei 0 25 4-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 34 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در تفصیل کفایه بین شک در وجود قرینه متصله و شک در قرینیت موجود Payam_Khajei 1 120 2-اسفند-1402, 22:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان