9-آذر-1393, 20:59
(آخرین تغییر در ارسال: 9-آذر-1393, 21:21 توسط حسین بن علی.)
در شبهه اقل واکثر که بعضی قائل به برائت اند استصحاب قسم ثالث ظاهرا جاری باشد(استصحاب کلی تکلیف)
تعارض برائت و استصحاب
|
9-آذر-1393, 20:59
(آخرین تغییر در ارسال: 9-آذر-1393, 21:21 توسط حسین بن علی.)
در شبهه اقل واکثر که بعضی قائل به برائت اند استصحاب قسم ثالث ظاهرا جاری باشد(استصحاب کلی تکلیف)
9-اسفند-1396, 11:53
(9-آذر-1393, 20:59)حسین بن علی نوشته: در شبهه اقل واکثر که بعضی قائل به برائت اند استصحاب قسم ثالث ظاهرا جاری باشد(استصحاب کلی تکلیف) در اینجا به نظر میرسد برائت مقدم است چون سببی است و برائت سببی بر استصحاب مسببی مقدم است . شک در بقای تکلیف ناشی از اینست که آیا در مرحلۀ حدوث ، تکلیف به اقل تعلق گرفته یا اکثر و با برائت از اکثر در مرحلۀ حدوث که سببی است شکی در ناحیه بقا نمی ماند ولو تعبدا .همانطور که در روایت اصاله الحل در مثالهایی که در روایت آمده به زنی اشاره شده که احتمال دارد خواهر شخص باشد که از طرفی برائت در این زن حلیت این زن را اثبات نموده و از طرفی استصحاب عدم تحقق نکاح حرمت این زن را نتیجه می دهد و لکن حضرت برائت یا همان اصاله الحل را جاری نموده اند . |
|