امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: فضیلتی برای سادات
#15
از باب اینکه جسارت خدمت شما نشود چند نکته رو عرض میکنم:
1. در روایت اول این گونه آمده است:
نقل قول:عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَدْخُلُ النَّارَ مُؤْمِنٌ قَالَ لَا وَ اللَّهِ قُلْتُ فَمَا يَدْخُلُهَا إِلَّا كَافِرٌ قَالَ لَا إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ
با در نظر گرفتن ذیل روایت چگونه بر مدعای شما دلالت خواهد کرد؟
2. روایت دوم نیز با غمض نظر از اینکه راوی آن احمد بن هلال است در متن آن مقید به مشیت الهی است و باز هم دلالتی بر مدعای شما ندارد.
3. اگر مومن وارد جهنم نمی شود و همه مومنین در روز قیامت وارد بهشت خواهند شد این همه آیات و روایات دال بر عذاب گناهان را چگونه توجیه می کنید؟ با توجه به اینکه در اکثر این روایت بلکه همه آنها عذاب جهنم وعده داده شده است و منظور از جهنم برزخ نیست بلکه همان چیزی است که در روز قیامت محل عذاب گنه کاران و از جمله کفار است.
علاوه که دیگر این وعیدها بازدارندگی خود را از دست خواهند داد.
بماند که از حرف شما لغویت عنوان حاصل می شود و در حقیقت عنوان گنه کار که در این همه روایات اخذ شده است لغو است و عنوانی که به جهنم خواهد رفت کافر است.
4. فرموده بودید که مومنین گنه کار همه در برزخ عذاب خواهند شد و در قیامت به بهشت خواهند رفت.
در روایات متعدد وارد شده است که سوال قبر از کسانی است که محض الایمان محضا و یا محض الکفر محضا و سایر ناس در قبر سوال نمی شوند و در روز قیامت سوال خواهند شد.
برای نمونه:
نقل قول: أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ الْآخَرُونَ يُلْهَوْنَ عَنْهُم‏

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّمَا يُسْأَلُ فِي قَبْرِهِ مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً وَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ أَمَّا مَا سِوَى ذَلِكَ فَيُلْهَى عَنْهُمْ.

أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا يُسْأَلُ فِي قَبْرِهِ مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً وَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ أَمَّا مَا سِوَى ذَلِكَ فَيُلْهَى عَنْه‏

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً.

وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَا يُسْأَلُ فِي الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِيمَانَ مَحْضاً أَوْ مَحَضَ الْكُفْرَ مَحْضاً وَ الْبَاقُونَ مَلْهُوٌّ عَنْهُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

و تا وقتی فرد مورد سوال قرار نگرفته است عذاب نیز نخواهد شد. همان طور که این برداشت علماء در ضمن این روایات موید همین مساله است.

5. اشکالات و معارضات دیگری نیز وجود دارد که برای شلوغ نشدن بحث در آینده مطرح خواهم کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط خطیب توانا


پیام‌های این موضوع
فضیلتی برای سادات - توسط حسین بن علی - 14-اسفند-1393, 10:57
RE: - توسط فاطمی نسب - 16-اسفند-1393, 23:43
RE: فضیلتی برای سادات - توسط خطیب توانا - 16-اسفند-1393, 23:57
RE: فضیلتی برای سادات - توسط عادل - 17-اسفند-1393, 06:58
RE: - توسط حسین بن علی - 17-اسفند-1393, 09:27
RE: فضیلتی برای سادات - توسط خطیب توانا - 19-اسفند-1393, 00:50
RE: - توسط حسین بن علی - 19-اسفند-1393, 20:35
RE: فضیلتی برای سادات - توسط خطیب توانا - 20-اسفند-1393, 18:03
RE: فضیلتی برای سادات - توسط رضا اسکندری - 23-اسفند-1393, 19:18
RE: - توسط حسین بن علی - 23-اسفند-1393, 21:48
RE: فضیلتی برای سادات - توسط رضا اسکندری - 24-اسفند-1393, 19:57
RE: - توسط حسین بن علی - 24-اسفند-1393, 20:30
RE: فضیلتی برای سادات - توسط رضا اسکندری - 6-فروردين-1394, 20:53
RE: - توسط حسین بن علی - 16-فروردين-1394, 19:01
RE: فضیلتی برای سادات - توسط رضا اسکندری - 16-فروردين-1394, 19:31
RE: - توسط حسین بن علی - 17-فروردين-1394, 18:39
RE: فضیلتی برای سادات - توسط خطیب توانا - 18-فروردين-1394, 01:38
RE: - توسط حسین بن علی - 18-فروردين-1394, 13:59
RE: فضیلتی برای سادات - توسط رضا اسکندری - 22-فروردين-1394, 17:50
RE: - توسط حسین بن علی - 22-فروردين-1394, 19:52
RE: - توسط رضا اسکندری - 22-فروردين-1394, 21:34
RE: - توسط حسین بن علی - 25-فروردين-1394, 18:38
RE: فضیلتی برای سادات - توسط حسین بن علی - 19-اسفند-1397, 17:31

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,842 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه جمع انکار برای رفع تعارض عرفان عزیزی 1 1,031 27-خرداد-1400, 07:08
آخرین ارسال: مهدی دهبان
  عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... ) ارادتمند آیت الله مکارم 3 1,648 9-آبان-1399, 07:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برای تصرف در اموال دیگران رضایت فعلی آنها کافی است هر چند در دل ناراحت هستند!! حسین بن علی 0 1,130 28-آذر-1398, 16:27
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ثمره خطابات قانونیه در شرطیت قدرت برای تکالیف خیشه 0 1,831 8-دي-1397, 20:11
آخرین ارسال: خیشه
  تطوّق، نشانه ای برای تشخیص اول ماه 83068 3 8,402 26-بهمن-1395, 12:18
آخرین ارسال: 83068
  گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ سایه 1 5,941 13-آذر-1393, 19:25
آخرین ارسال: حسین بن علی
  موضوعاتی که برای تحقیق و پژوهش مناسب می دانید عالم 1 6,586 8-فروردين-1393, 21:39
آخرین ارسال: rkh92

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان