29-دي-1394, 08:50
عمده اقوال در مسأله استصحاب صحت
1- شیخ انصاری : استصحاب صحت مطلقاً مجال ندارد. 2- آقا ضیاء: استصحاب صحت فعلیه فقط جاری است 3- حاج آقا رضا همدانی:فقط استصحاب صحت اقتضائیه مجال دارد .
تعریف صحت فعلیه : مراد از صحت فعلیه در عبادات مطابقت مأمور به با مأتی به است. نماز صحیح یعنی نماز واجد شرائط و فاقد موانع یعنی مطابق مأمور به.
مرحوم شیخ فرموده است که صحت فعلیه مترتب است بر تمام العمل، وقتی که تمام عمل انجام گرفت و شخص از انجام دادن آن فراغت یافت مطابقت مأمور به با مأتی به معنا پیدا می کند. اما در جایی که هنوز عمل به صورت کامل انجام نگرفته است مأتی به با مأمور به مطابقت ندارد. پس استصحاب صحت فعلیه در اثناء عمل رکن اول استصحاب را ندارد که یقین سابق است.
تعریف صحت اقتضاییه (تاهلیه): تأهلیه یعنی اجزاء سابقه قابلیت التحاق به اجزاء لاحقه را دارد بحیث لو التحقت الاجزاء الاحقه بها صحّ العمل بالفعل. ایشان فرموده است: نسبت به صحت تأهلیه درست است که یقین سابق وجود دارد ولی باز استصحاب جاری نیست چون رکن دیگر استصحاب که شک است مفقود است و شک در صحت تأهلیه معقول نیست. این اجزاء در زمانی که واقع شده اند اهلیت برای التحاق داشته اند حال اگر مقطوع المانعیه هم انجام شود آنها را از صحت تأهلیه نمی اندازد چون شئ که در ظرف خودش محقق شد و قابلیت صحت فعلیه را داشت این قابلیت قابل زوال نیست و الشئ لا ینقلب عما هو علیه.
برای بررسی دیدگاه اقا ضیاء و مرحوم حاجاقا رضا همدانی به لینک زیر مراجعه کنید