27-فروردين-1395, 22:02
سلام
بحث به این صورت نیست. مساله در تشخص و تکون یک علم است. چه چیزی ملاک این است که مسائل مختلف، در یک علم قرار میگیرند؟ چه چیزی ملاک تمایز علوم از یکدیگر است؟
عده ای از علماء معتقدند ملاک وحدت مسائل یک علم و هم چنین ملاک تمایز علوم، موضوع علم است. یعنی برای هر علم یک موضوع در نظر میگیرند و میگویند هر آنچه از عوارض ذاتی آن موضوع بحث کند از مسائل آن علم است بنابراین همه مسائلی که در آنها از عوارض ذاتی آن موضوع بحث میشود در یک علم گنجانده میشوند و همین موضوع است که باعث تمایز علوم از یکدیگر است.
عدهای دیگر از علماء مثل مرحوم آخوند معتقدند آنچه ملاک وحدت مسائل و تمایز علوم از یکدیگر است غرض از علم است نه موضوع.
هر کدام برای خود ادلهای اقامه کردهاند اما هیچ کدام دلیل عقلی به معنای مصطلح نیست.
بحث به این صورت نیست. مساله در تشخص و تکون یک علم است. چه چیزی ملاک این است که مسائل مختلف، در یک علم قرار میگیرند؟ چه چیزی ملاک تمایز علوم از یکدیگر است؟
عده ای از علماء معتقدند ملاک وحدت مسائل یک علم و هم چنین ملاک تمایز علوم، موضوع علم است. یعنی برای هر علم یک موضوع در نظر میگیرند و میگویند هر آنچه از عوارض ذاتی آن موضوع بحث کند از مسائل آن علم است بنابراین همه مسائلی که در آنها از عوارض ذاتی آن موضوع بحث میشود در یک علم گنجانده میشوند و همین موضوع است که باعث تمایز علوم از یکدیگر است.
عدهای دیگر از علماء مثل مرحوم آخوند معتقدند آنچه ملاک وحدت مسائل و تمایز علوم از یکدیگر است غرض از علم است نه موضوع.
هر کدام برای خود ادلهای اقامه کردهاند اما هیچ کدام دلیل عقلی به معنای مصطلح نیست.