امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اجتهاد در رجال، ابن غضایری و چند موضوع دیگر
#7
کاش دلیل می فرمودید
اما این سخن شما باطل است زیرا اولا کسی چون نجاشی چگونه به سیره و روش فرد پی برده است بدون معاصرت و معاشرت ثانیا این حرف شما اساسا بدترین روش است زیرا مثلا منجر به توثیق منافقین می شود انها در رفتار با مومنین همذات هستند در کردار به گونه ی دیگر اما بررسی روایات جلوی این کار را می گیرد ثالثا اگر بررسی به سیره و روش است چه طور شما مثلا از رفتار کسی به اصطلاحات زیر که همگی از اصطلاحات نجاشی است می رسید:
حدیثه لیس بذلک النقی؛ حدیثه یعرف و ینکر؛ فاسد الروایه؛ فی حدیثه بعض شیء؛ له کتاب ردیء الحدیث؛ مضطرب الحدیث و ...
رابعا چه بسا کسانی که مذهب درستی ندارند ولی صادق اند پس اگر در سیره کسی بگوید مثلا فلان شخص فلان عقاید را دارد و دیگر درباره وثاقتش صحبت نکند از کجا وثاقت ثابت می شود به جز سبر احادیثش مثل علی بن محمد بن شیره و یا ابو طالب انباری
خامسا انچه گفته اید با مذاق ما خوش نیامد رد کنیم نادرست است. این گونه مسائل مذاقی نیست بلکه حدیث باید شاهدی در قران یا سنت داشته باشد. به عنوان مثال محمد بن سنان رساله ای دارد درباره ی روح و عالم اظله. مفید می گوید در ان مطالب فاسده وجود دارد. بعضی از ان در کتاب هایی که به دست ما رسیده امده. وقتی شما انرا می خوانید بی شک متوجه می شوید این کلام امام نمی تواند باشد. همچنین او رساله ای دارد در باب علل مثل همان رساله قبلی.حالا اگر همه ی جهان به شما بگوید این فرد اهل دین و ثقه بوده شما قبول می کنید که این حرف امام است؟ نه. شما رفتار را اگر ملاک قرار دهید این مشکل به وجود می اید. گمان می کنم سخن شما درباره ی مذاق علما متاثر از این کلام است که مثلا عقاید ما با سلفمان متفاوت است از این دست خزعبلات. این ها همگی باطل است. شیعه الیوم شیعه الامس. بلی در موارد بسیار اندک تفاوت هست چنانچه امروز هم همه به یک مطلب معتقد نیستند اما اینکه مثلا روایات خارق العاده را قبول نداشته اند قدما و یا از این دست سخنان که بذرش را به گمانم مرحوم وحید کاشته است برای مبارزه با ابن غضایری و میوه اش را امثال کدیور ها و... برداشته اند واقعا بی ریشه و اساس است.(دلایل بسیار مبرهنی در این رابطه وجود دارد)

و اما سخنتان درباره ی ابن ولید. همان طور که قبل هم گفته ام اساس کار شیعه بر خلاف عامه بررسی کتب است نه روایت. یعنی توثیق و تضعیف با سبر احادیث کتاب شخص خلق می شود نه با روایاتش. پس این که گفته اید کار فهرستی با کار رجالی متفاوت است درست است ولی اکثر علمای شیعه با همین روش فهرستی جلو رفته اند به جز موارد نادر که اتفاقا به نظر می رسد مستثنیات ابن ولید شیوه ی رجالی باشد نه فهرستی و این را می توان از ترجمه ی محمد بن عیسی و خود اشعری در فهرست نیز متوجه شد و عجیب است گفتار شما در این رابطه.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: اجتهاد در رجال، ابن غضایری و چند موضوع دیگر - توسط aad1416 - 30-شهريور-1395, 23:54

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای قریب الامر در کتب رجال Payam_Khajei 0 166 1-دي-1402, 15:34
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  «رجال»  درباره کتاب اختیار الرجال (رجال کشی) سید حسین کشفی 0 320 16-اسفند-1401, 15:31
آخرین ارسال: سید حسین کشفی
  پاسخ اشکالی درباره اصالت رجال ابن غضائری محمود رفاهی فرد 0 262 4-خرداد-1401, 12:46
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  سقطی در کتاب رجال شیخ و الحاق ترجمه ی شخصی به شخص دیگر محمود رفاهی فرد 0 345 27-ارديبهشت-1401, 14:54
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تعیین محدوده ی اخذ شیخ در کتاب رجال از رجال ابن عقده محمود رفاهی فرد 0 275 26-ارديبهشت-1401, 12:44
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  علت ذکر زیدی مذهبان در رجال شیعه عرفان عزیزی 0 1,415 20-ارديبهشت-1399, 05:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  رئوس ثمانیه در علم رجال مهدی خسروبیگی 0 1,023 6-فروردين-1399, 12:28
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  سیر رجال در بین شیعه و سنی رضا یعقوبی 0 1,343 10-آذر-1398, 13:38
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
Exclamation سؤال:  آیا کسی تا به حال بحث یا تدوینی در «مبانی» علم رجال داشته است؟ امین 69 9 14,087 7-ارديبهشت-1398, 12:57
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  «رجال»  فواید کتب رجال هادی 0 2,236 15-ارديبهشت-1397, 23:04
آخرین ارسال: هادی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان