23-دي-1396, 23:31
(آخرین تغییر در ارسال: 4-بهمن-1396, 12:38 توسط یا صاحب الزمان.)
حضرت استاد گنجی در درس خارج اصول جلسه 13/10/96 فرمودند: (لینک جلسه)
سیره عقلا در صورتی حجت است که در دایره احکام شرعیه هم جریان پیدا کرده و در مرئا و مسمع معصوم بوده و ایشان ردع نکرده باشد. اما در صورتی که سیره ای در امور روزمره مردم وجود داشته باشد اما در دایره احکام شرعیه وارد نشده باشد هر چند در آینده، به شرعیات وارد می شود نمی توان از سکوت ائمه معصومین علیهم السلام، عدم ردع را احراز کرد؛ زیرا لزومی ندارد حضرات معصومین از سیره ایی که مورد قبولشان نیست اما در زمان ایشان وارد دایره احکام نشده است هر چند به امور روزمره مردم وارد شده است ردع کنند.
به عنوان مثال سیره عقلا بر این است که به آراء متخصص میت اخذ می کنند مثلا اگر دکتر که فوت کرده و لکن نظریه ای دارد آن را اخذ می کند چنین سیره ای در زمان ائمه هم بوده است و لکن به حیطه شرعیات وارد نشده است مثلا در زمان ائمه سیره بر این نبوده که از مجتهد میت، تقلید کنند لذا نمی توان از سکوت ائمه معصومین، عدم ردع را احراز کرد زیرا لعل عدم ردع ایشان از باب عدم تحقق موضوع بوده است.
مگر بنا بر مبنای شهید صدر، ایشان در سیره عقلا ادعا کرده است جری فعلی در سیره عقلا لازم نیست ارتکاز عقلائی کافی است همین که سیره ای در زمان معصوم در ارتکاز عقلا باشد و در معرض این باشد که تسری کند به احکام شرعیه و بیاید در حوزه دین، کفایت می کند.
سیره عقلا در صورتی حجت است که در دایره احکام شرعیه هم جریان پیدا کرده و در مرئا و مسمع معصوم بوده و ایشان ردع نکرده باشد. اما در صورتی که سیره ای در امور روزمره مردم وجود داشته باشد اما در دایره احکام شرعیه وارد نشده باشد هر چند در آینده، به شرعیات وارد می شود نمی توان از سکوت ائمه معصومین علیهم السلام، عدم ردع را احراز کرد؛ زیرا لزومی ندارد حضرات معصومین از سیره ایی که مورد قبولشان نیست اما در زمان ایشان وارد دایره احکام نشده است هر چند به امور روزمره مردم وارد شده است ردع کنند.
به عنوان مثال سیره عقلا بر این است که به آراء متخصص میت اخذ می کنند مثلا اگر دکتر که فوت کرده و لکن نظریه ای دارد آن را اخذ می کند چنین سیره ای در زمان ائمه هم بوده است و لکن به حیطه شرعیات وارد نشده است مثلا در زمان ائمه سیره بر این نبوده که از مجتهد میت، تقلید کنند لذا نمی توان از سکوت ائمه معصومین، عدم ردع را احراز کرد زیرا لعل عدم ردع ایشان از باب عدم تحقق موضوع بوده است.
مگر بنا بر مبنای شهید صدر، ایشان در سیره عقلا ادعا کرده است جری فعلی در سیره عقلا لازم نیست ارتکاز عقلائی کافی است همین که سیره ای در زمان معصوم در ارتکاز عقلا باشد و در معرض این باشد که تسری کند به احکام شرعیه و بیاید در حوزه دین، کفایت می کند.