3-دي-1399, 21:40
(1-دي-1399, 21:35)105767 نوشته: به نظر میادمثال عرفی شما مناسب بحث نیست و مثال عرفی این قضیه اینه که مثلا شخصه بگه:
شب بود یه لحظه احساس کردم مثل اینکه دزد اومد تو حیاط خونمون رفتم هر چی گشتم هیچی نبود بعد اومدم توی اتاق یه بار دیگه نگاه کردم دیدمش تو حیات.
الان به نظرت ش در دیدمش به چی بر میگرده؟
گمان حقر این بود که مستشکل در صحت نماز اقامه شده اشکال کرده که عرض کردم حضرت علیه السلام حسب نقل فرمود تو یقین سابق به طهارت داشتی بعد شک کردی فلذا اونوقت حکم تو استصحاب بود فلذا نمازت صحیح هست. حالا بعد نماز نجاست رو دیدی به نمازت خلل وارد نمیشه مثلا چون طهارت خبثی شرط ذکری ست نه واقعی.
ولی ظاهرا حقیر اشتباه بحث رو متوجه شدم.
سلام این مثال که فرمودید رو ظاهرا احدی از بشر مخالف نیست؛ بحث جایی است که ضمیری در کار نباشد و شک کنیم همان مرئی سابق رؤیت شده یا خیر( رأیت فیه نه رأیته فیه).