16-بهمن-1391, 19:49
آخوند: حکم چهار مرتبه دارد: 1. ملاکات 2. انشاء 3. فعلیت 4. تنجز
نائینی: حکم دو مرتبه دارد: 1. انشاء 2. فعلیت
استاد گنجی: تنها یک مرتبه دارد. فعلیت
تقریر: در مرحله ملاکات که اصلا حکمی نیست. مرحله تنجز هم که مربوط به عقل است و نه شارع.
مرتبه انشاء هم بی اساس است شارع وقتی می خواهد حکمی را جعل کند موضوعش را در نظر گرفته و برای آن حکم فعلی جعل می کند پس وقتی موضوع هست حکم هست و وقتی نیست حکمی ندارد.
مثل اینکه درباره حج می گوید یجب الحج علی المستطیع پس درباره غیر مستطیع اصلا حکمی نیست زیرا موضوع که رجل مستطیع است محقق نشده است نه اینکه حکم هست و انشائی است.
نائینی: حکم دو مرتبه دارد: 1. انشاء 2. فعلیت
استاد گنجی: تنها یک مرتبه دارد. فعلیت
تقریر: در مرحله ملاکات که اصلا حکمی نیست. مرحله تنجز هم که مربوط به عقل است و نه شارع.
مرتبه انشاء هم بی اساس است شارع وقتی می خواهد حکمی را جعل کند موضوعش را در نظر گرفته و برای آن حکم فعلی جعل می کند پس وقتی موضوع هست حکم هست و وقتی نیست حکمی ندارد.
مثل اینکه درباره حج می گوید یجب الحج علی المستطیع پس درباره غیر مستطیع اصلا حکمی نیست زیرا موضوع که رجل مستطیع است محقق نشده است نه اینکه حکم هست و انشائی است.
[b]العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء[/b]