27-دي-1397, 23:42
(27-دي-1397, 19:52)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی در درس خارج فقه 26 دی97حضرت امام رضوان الله علیه هم این احتمال را در مکاسب محرمه ذکر کرده اند.
دلیلی بر حرمت قول بغیر علم در غیر از امور شرعیه، وجود ندارد؛ زیرا عرفا اگر قول بغیر علم مطابق با واقع باشد کذب نیست. بنابر این نسبت به آن برائت جاری می شود و احتمال اینکه مطابق واقع نباشد و کذب بشود نیز با توجه به اصل برائت منتفی می شود.
بنابر این اصل برائت، حکما و موضوعا گفتن آنچه نسبت به آن اطلاعی نداریم را در غیر از امور شرعیه و امور متعلق به آبرو و... مسلمین جایز می کند.
ولی ظاهر اینه که اطلاقات ادله حرمت قول به غیر علم تمامه و مواردی که برای دست برداشتن از اطلاقات ذکر شده، قانع کننده نیست.