25-خرداد-1398, 23:55
سند روایت ابن الی عمیر این است:
بهذا الاسناد عن الحسین بن سعید عن محمد بن ابی عمیر...
بهذا الاسناد اشاره است به: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید عن الحسین بن الحسن بن ابان.
تنها کسی که جای بحث دارد حسین بن حسن بن ابان است. اگر مبنای اکثار روایت اجلاء را پذیرفته اند، با اکثار ابن ولید و محمد بن یحیی عطار قابل توثیق است. چه خدشه ای در این سند هست؟
مضافا این که این چند روایتی که شیخ صدوق نقل کرده اند ظاهرا برگرفته از کتاب حسین بن سعید و از طریق حسین بن حسن بن ابان است. این نسخه از کتاب حسین بن سعید را افراد بسیار جلیل و ناقدین حدیث روایت کرده اند و طبق نقل ابن نوح، حسین بن حسن بن ابان نسخه ی اصل کتاب حسین بن سعید را در اختیار داشته است.
اما درباره ی سقط که تعبیر کرده اید معمولا میان ایشان نقل با واسطه است، مراد از معمولا چیست؟ در کافی و تهذیب و فقیه، کلا سه سند هست که مشتمل بر ابن ابی عمیر و عمر بن حنظله است. بله هر سه ی اینها به واسطه ی هشام بن سالم است. اما موارد فراوانی هست که گاهی یک راوی از راوی دیگری با واسطه نقل می کند و گاهی بی واسطه و صرف سه نقل کافی برای استبعاد به نظر نمی رسد. گرچه شاید مجموعا با توجه به طبقات و ... احتمال سقط معتنی به باشد.
بهذا الاسناد عن الحسین بن سعید عن محمد بن ابی عمیر...
بهذا الاسناد اشاره است به: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید عن الحسین بن الحسن بن ابان.
تنها کسی که جای بحث دارد حسین بن حسن بن ابان است. اگر مبنای اکثار روایت اجلاء را پذیرفته اند، با اکثار ابن ولید و محمد بن یحیی عطار قابل توثیق است. چه خدشه ای در این سند هست؟
مضافا این که این چند روایتی که شیخ صدوق نقل کرده اند ظاهرا برگرفته از کتاب حسین بن سعید و از طریق حسین بن حسن بن ابان است. این نسخه از کتاب حسین بن سعید را افراد بسیار جلیل و ناقدین حدیث روایت کرده اند و طبق نقل ابن نوح، حسین بن حسن بن ابان نسخه ی اصل کتاب حسین بن سعید را در اختیار داشته است.
اما درباره ی سقط که تعبیر کرده اید معمولا میان ایشان نقل با واسطه است، مراد از معمولا چیست؟ در کافی و تهذیب و فقیه، کلا سه سند هست که مشتمل بر ابن ابی عمیر و عمر بن حنظله است. بله هر سه ی اینها به واسطه ی هشام بن سالم است. اما موارد فراوانی هست که گاهی یک راوی از راوی دیگری با واسطه نقل می کند و گاهی بی واسطه و صرف سه نقل کافی برای استبعاد به نظر نمی رسد. گرچه شاید مجموعا با توجه به طبقات و ... احتمال سقط معتنی به باشد.