امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلیل روایی اول بر صنفیت دویست حله و مناقشه‌ی محقق خوئی در آن
#2
آیت الله شاهرودی این بیان آقای خویی را نپذیرفتند به این بیان که
صحیحه‌ی جمیل معتبر است و ظاهر تعبیر «عن ابن ابی عمیر عن جمیل بن دراج فی الدیه قال» این است که قال مقولِ قولِ جمیل است و نه مقولِ قولِ ابن ابی‌عمیر؛ چرا که در صورت دوم می‌بایست تعبیر «قال» قبل از نام جمیل ذکر شده و چنین می‌آمد «عن ابن ابی عمیر قال جمیل»، یا تعبیر به «عن ابن ابی عمیر عن جمیل انه قال» ذکر می‌شد تا بتوان روایت را مقطوعه و یا به تعبیر دیگر موقوفه دانست؛ لکن ظاهر عبارت سند مذکور این است که قائل جمیل نبوده و روایت مضمره است، و با توجه به این‌که شأن ابن ابی عمیر اجل از آن است که مضمرات جمیل از غیر معصوم را نقل کند، کما این‌که شأن جمیل اجل از آن است که روایت مضمره از غیر معصوم نقل کند، معلوم می‌شود کلام مذکور از امام معصوم صادر شده است.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: دلیل روایی اول بر صنفیت دویست حله و مناقشه‌ی محقق خوئی در آن - توسط حسین بن علی - 9-آذر-1398, 20:06

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دلیل إجزای عمل در صورت عدم استیعاب وقت در فرض تقیه خوفی Payam_Khajei 0 202 7-اسفند-1402, 01:21
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  دلیل حرمت مشاهده فیلمهای مبتذل فقه جواهری 4 5,587 2-آذر-1401, 21:56
آخرین ارسال: علاوی
  عدم قوت نسخه های مرحوم ابن ادریس از کتب روایی میرزا مرتضی 2 306 20-خرداد-1401, 23:51
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  جمع عرفی با حمل یک دلیل بر حکم ظاهری هادی اسکندری 0 1,251 8-بهمن-1398, 10:30
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله هادی اسکندری 0 921 26-دي-1398, 16:47
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه هادی اسکندری 1 1,522 25-دي-1398, 14:36
آخرین ارسال: خیشه
  مناقشه در دلیل آقای سیستانی بر تجویز در اراضی متسعه هادی اسکندری 0 986 25-دي-1398, 14:18
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  دلیل جواز تصرف در اراضی متسعه از دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 1,055 24-دي-1398, 23:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نظر محقق خوئی: جواز تصرف در اموال دیگران با وجود رضایت مالک و خطای در تطبیق هادی اسکندری 0 950 5-دي-1398, 17:49
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مراد از «دویست حله» در باب اصناف دیات هادی اسکندری 0 1,248 9-آذر-1398, 19:30
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان