9-آذر-1398, 20:06
آیت الله شاهرودی این بیان آقای خویی را نپذیرفتند به این بیان که
صحیحهی جمیل معتبر است و ظاهر تعبیر «عن ابن ابی عمیر عن جمیل بن دراج فی الدیه قال» این است که قال مقولِ قولِ جمیل است و نه مقولِ قولِ ابن ابیعمیر؛ چرا که در صورت دوم میبایست تعبیر «قال» قبل از نام جمیل ذکر شده و چنین میآمد «عن ابن ابی عمیر قال جمیل»، یا تعبیر به «عن ابن ابی عمیر عن جمیل انه قال» ذکر میشد تا بتوان روایت را مقطوعه و یا به تعبیر دیگر موقوفه دانست؛ لکن ظاهر عبارت سند مذکور این است که قائل جمیل نبوده و روایت مضمره است، و با توجه به اینکه شأن ابن ابی عمیر اجل از آن است که مضمرات جمیل از غیر معصوم را نقل کند، کما اینکه شأن جمیل اجل از آن است که روایت مضمره از غیر معصوم نقل کند، معلوم میشود کلام مذکور از امام معصوم صادر شده است.
صحیحهی جمیل معتبر است و ظاهر تعبیر «عن ابن ابی عمیر عن جمیل بن دراج فی الدیه قال» این است که قال مقولِ قولِ جمیل است و نه مقولِ قولِ ابن ابیعمیر؛ چرا که در صورت دوم میبایست تعبیر «قال» قبل از نام جمیل ذکر شده و چنین میآمد «عن ابن ابی عمیر قال جمیل»، یا تعبیر به «عن ابن ابی عمیر عن جمیل انه قال» ذکر میشد تا بتوان روایت را مقطوعه و یا به تعبیر دیگر موقوفه دانست؛ لکن ظاهر عبارت سند مذکور این است که قائل جمیل نبوده و روایت مضمره است، و با توجه به اینکه شأن ابن ابی عمیر اجل از آن است که مضمرات جمیل از غیر معصوم را نقل کند، کما اینکه شأن جمیل اجل از آن است که روایت مضمره از غیر معصوم نقل کند، معلوم میشود کلام مذکور از امام معصوم صادر شده است.