6-بهمن-1398, 23:48
(6-بهمن-1398, 22:04)مهدی خسروبیگی نوشته:
به نظر قول پنجم صحیح است.اینکه گفته شده باید شاهد حال موجود باشد صحیح نیست همینکه شخص خانه را در اختیار قرار می دهد،اقوی شاهد است. سیره بر عدم اکل احراز نشده. دیگر اینکه اگر شخص بخواهد کسی که خانه را به او سپرده تصرف نکند، آنها را در معرض دید قرار نمی دهد
مطلبی که شما مرقوم فرمودهاید به این معناست که کبرای لزوم قیام شاهد بر رضایت را قبول کردهاید و در اختیار قرار دادن خانه را از مصادیق شاهد دانستهاید. این مطلب مفاد قول ثانی است و نه قول پنجم چرا که طبق قول پنجم اصل کبرای لزوم قیام شاهد به دلیل اطلاق آیه انکار میشود؛ به این معنا که لو سلمنا در اختیار قرار دادن کلید خانه هیچ شهادتی بر رضایت ندارد، مع ذلک اکل جائز است به دلالت آیه ی شریفه.