7-اسفند-1398, 02:56
مرحوم آخوند میفرماید: مقتضای اصل عملی در صورت شک در وجوب مقدمه، این است که استصحاب عدم وجوب مقدمه جرای است. مثلا مکلف شک دارد که وضو و غسل و ... وجوب شرعی دارد یا ندارد، استصحاب عدم وجوب جاری است. زیرا یک زمانی که ذی المقدمه وجوب نداشت، مقدمه نیز وجوب نداشته، حال که شک شده است، استصحاب عدم وجوب جاری است.
در ادامه استاد فرمود: اصل برائت جاری نیست؛ زیرا برائت در جایی جاری است که استحقاق عقابی در کار باشد و در مقدمات، استحقاقی در کار نیست تا با برائت آن را برداریم.