امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد
#4
(22-اسفند-1398, 15:38)سید رضا حسنی نوشته:
(20-اسفند-1398, 22:41)مهدی خسروبیگی نوشته:
(19-اسفند-1398, 13:21)مهدی منصوری نوشته:
2- مثال شعر فارسی در عین اینکه شعر مناسبی نیست، اما از باب توضیح اشاره می شود، این است که در کلام شاعر آمده است:

ز گلپایگان رفت شخصی به اردو                 که قاضی شود صدر راضی نمی شد
              به رشوت خری داد و بستد قضا را               اگر خر نمی بود قاضی نمی شد
مقصود شاعر این است که اگر فرد حمار را به عنوان رشوه نمی داد، صدر او را قاضی نمی کند و در عین حال مقصود او این است که در زمان حکومت جور اگر انسان نادان نباشد، متصدی منصب قضاء نخواهد شد. بنابراین در این مثال لفظ در یک معنای مرکب استعمال نشده است، بلکه به نحوی استعمال شده است که بر هر یک از معنای به صورت مستقل استعمال شده باشد. 
در این مثال استعمال لفظ در اکثر از معنا نیست. اولا اینکه جور بودن حکومت از کجا معلوم می شود؟ثانیااگر نهی خاص خاص نسبت به عمال ظلمه نداشتیم نداشتیم چطور می شد چنین معنایی را فهمید. به نظر می اید این از قبل تأویل است نه ظهور در دو معنا
سلام علیکم برادر عزیز
چه ارتباطی به جور بودن حکومت دارد؟ اصلا فرض کنید حکومت جور نیست، اصل قاضی شدن را مذموم می داند کما اینکه در برخی از روایات داریم که از قاضی شدن فرار کنید. این بنده خدا شاعر هم می گوید اگر خر نبود قاضی نمی شد چرا که در نظر او حماقت است که شخصی این بار سنگین مسئولیت قاضی شدن را بر عهده بگیرد. استاد بحث حکومت جور را مطرح کردند برای توضیح بیشتر و اینکه گمان نشود در حکومت جمهوری اسلامی است  وگرنه اصلا بحث حکومت جور بودن یا نبودن یا اعوان ظلمه بودن یا نبودن در شعر نقشی ندارد و همینطور بدون لحاظ حکومت و ظلمه نیز می توان استعمال لفظ در اکثر از معنی را برداشت کرد.
بحث روایی را کنار بگذارید؟ قاضی شدن یه منصبی است که برای ان سر و دست می شکنن. عوام مردم کسی را که قاضی می شود خر محسوب نمی کنند و نمی گویند خریت کردی قاضی شدی. بله بعد از اینکه توجیه کنی و روایات را بیاوری متشرعه می گویند احتیاط کن و همون موقع هم نمی گن خریت کردی
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد - توسط مهدی خسروبیگی - 22-اسفند-1398, 22:45

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 115 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 92 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 89 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 189 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  سه تقریب برای الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة Payam_Khajei 0 76 18-بهمن-1402, 00:17
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 86 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در عدم پذیرش خبر واحد صحیح در رد سیره عقلائیه Payam_Khajei 0 57 24-دي-1402, 19:24
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 247 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 303 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 295 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان