19-اسفند-1398, 15:45
بعضی مانند مرحوم اصفهانی و مرحوم خویی قائل شده اند به این که مقدمه نمیتواند وجوب شرعی داشته باشد زیرا وجوب شرعی داشتن لغو است. چون امر به ذی المقدمه یا باعثیت و محرکیت نسبت به مقدمه هم دارد یا ندارد. اگر دارد که نیازی به اعمال مولویت دوباره برای مقدمات نیست و اگر محرکیت ندارد پس امر مولوی به مقدمه هم محرکیت ندارد زیرا وقتی که امر به ذی المقدمه که استحقاق ثواب و عقاب دارد محرکیت نداشت امر به مقدمه که استحقاق ثواب و عقاب هم ندارد، محرکیت ندارد.
به نظر شما این ادعا برای از بین بردن وجوب شرعی مقدمه صحیح است؟
جلسه 98 تاریخ 17 اسفندماه 98