12-مرداد-1399, 11:12
استاد قائینی هم همین مبنا را قبول دارند مثال بحث استاد شبیری خاطرم نیست اما استاد قائینی در بحث قسامه مساله ی تکریر ایمان را با همین مبنا اثبات کردند یعنی اگر مدعی 50نفر نداشت که برایش قسم بخورند خودش می تواند 50 قسم را بخورد.مشترکات احکام ما با عامه فراوان است اگر بخواهیم ما خالف العامه را باطلاقه اخذ کنیم بسیاری از این احکام را باید کنار بگذاریم مثلا عامه نماز صبح را دو رکعت می دانند یا بینه را بر عهده ی مدعی می دانند و قس الی ذلک لذا ظاهرا روایات فان الحق فی خلافهم و اشباهش در جایی باشه که عامه مطلبی دارند و ائمه خلاف آن را فرمودند.یا دو روایت بین شیعیان هست یکی خلاف عامه است و دیگری موافق آنها.
به نظر حقیر در حالت عادی احراز تقریر نمی شود اما با توجه به آن روایاتی که استاد شبیری فرمودند که نزد هر بدعتی امامی از فرزندان پیامبر هست که حق را روشن می کند اگر امام انحراف آنها را گوشزد نکند ظاهرا قبول کرده باشند.استاد قائینی یکی از شواهد این مبنا را اشکال امام صادق به فتوای ابو حنیفه می دانند که با توجه به روایت الخراج بالضمان فتوای ظالمانه ای داد و حضرت فرمودند به خاطر چنین فتاوای ظالمانه ای آسمان باران خود را امساک می کند یا ایرادات حضرات نسبت به قیاسهای ابو حنیفه یا دفاع از قسامه در مقابل دو فقیه بزرگ اهل سنت.مطلب نیاز به فحص بیشتر دارد
به نظر حقیر در حالت عادی احراز تقریر نمی شود اما با توجه به آن روایاتی که استاد شبیری فرمودند که نزد هر بدعتی امامی از فرزندان پیامبر هست که حق را روشن می کند اگر امام انحراف آنها را گوشزد نکند ظاهرا قبول کرده باشند.استاد قائینی یکی از شواهد این مبنا را اشکال امام صادق به فتوای ابو حنیفه می دانند که با توجه به روایت الخراج بالضمان فتوای ظالمانه ای داد و حضرت فرمودند به خاطر چنین فتاوای ظالمانه ای آسمان باران خود را امساک می کند یا ایرادات حضرات نسبت به قیاسهای ابو حنیفه یا دفاع از قسامه در مقابل دو فقیه بزرگ اهل سنت.مطلب نیاز به فحص بیشتر دارد