آقای امین
ضمن تشکر از مطالب مفیدتان
به نظر ملاحظاتی در استدلال شما وجود دارد
1-در استدلال به رواية مسعدة ابن صدقة: «إني أمر بقوم ناصبة و قد أقيمت لهم الصلاة، و أنا على غير وضوء، فان لم أدخل معهم في الصلاة قالوا ما شاءوا أن يقولوا، أ فأصلي معهم ثمَّ أتوضأ إذا انصرفت و أصلي؟ فقال جعفر بن محمد (ع): أ فمايخاف من يصلي من غير وضوء أن تأخذه الأرض خسفا» دو اشکال مطرح کردید که به نظر هر دو قابل جواب است
اشکال اول این بود که ادله تقیه مقدم بر این روایت است
جواب این است که در این روایت فرض تقیه خوفیه نشده است بلکه راوی میگوید فان لم أدخل معهم في الصلاة قالوا ما شاءوا أن يقولوا،
یعنی صرفا مشکل جر وبحث و توهین است چه اشکالی دارد که ملتزم شویم که در این فرض نماز بدون وضو تجویز نشده باشد
و بعد از جواب امام راوی اصلا بحث خطر جانی را مطرح نمی کند یعنی فضا فضای خطر نیست
و ثانیا ممکن است بگوییم نفس کبرای امام که فرمودند که أ فمايخاف من يصلي من غير وضوء أن تأخذه الأرض خسفا» این اطلاق دارد و اگر واقعا بحث خوف باشد تخصیص می خورد ولی در غیر این فرض به عموم خود باقی است
اشکال دوم این بود که نماز بدون وضوبدون قصد عبادت برای تعلم جایز است
جواب این است که بحث تعلیم بدون وضو اگر مسلم باشد تسالم آن در فرضی است که دیگران تلقی نکنند که او واقعا نماز می خواند. ولی در فرضی که دیگران تلقی کنند او نماز می خواند جواز صلوة صوری مسلم نیست.
اما سه روایتی که مطرح کردید در هر سه روایت بحث نماز صوری است ولی فرض نشده است که بدون وضو نماز می خواند ولی روایت مسعده اخص است و موردش صلاة بدون وضو است لذا تعارضی با این روایت ندارد و طبق قواعد به مضمون آن عمل می شود. بنا بر این نماز صوری اشکالی ندارد مگر اینکه بدون وضو نماز بخواند در جایی که دیگران تلقی نماز واقعی کنند.
ضمن تشکر از مطالب مفیدتان
به نظر ملاحظاتی در استدلال شما وجود دارد
1-در استدلال به رواية مسعدة ابن صدقة: «إني أمر بقوم ناصبة و قد أقيمت لهم الصلاة، و أنا على غير وضوء، فان لم أدخل معهم في الصلاة قالوا ما شاءوا أن يقولوا، أ فأصلي معهم ثمَّ أتوضأ إذا انصرفت و أصلي؟ فقال جعفر بن محمد (ع): أ فمايخاف من يصلي من غير وضوء أن تأخذه الأرض خسفا» دو اشکال مطرح کردید که به نظر هر دو قابل جواب است
اشکال اول این بود که ادله تقیه مقدم بر این روایت است
جواب این است که در این روایت فرض تقیه خوفیه نشده است بلکه راوی میگوید فان لم أدخل معهم في الصلاة قالوا ما شاءوا أن يقولوا،
یعنی صرفا مشکل جر وبحث و توهین است چه اشکالی دارد که ملتزم شویم که در این فرض نماز بدون وضو تجویز نشده باشد
و بعد از جواب امام راوی اصلا بحث خطر جانی را مطرح نمی کند یعنی فضا فضای خطر نیست
و ثانیا ممکن است بگوییم نفس کبرای امام که فرمودند که أ فمايخاف من يصلي من غير وضوء أن تأخذه الأرض خسفا» این اطلاق دارد و اگر واقعا بحث خوف باشد تخصیص می خورد ولی در غیر این فرض به عموم خود باقی است
اشکال دوم این بود که نماز بدون وضوبدون قصد عبادت برای تعلم جایز است
جواب این است که بحث تعلیم بدون وضو اگر مسلم باشد تسالم آن در فرضی است که دیگران تلقی نکنند که او واقعا نماز می خواند. ولی در فرضی که دیگران تلقی کنند او نماز می خواند جواز صلوة صوری مسلم نیست.
اما سه روایتی که مطرح کردید در هر سه روایت بحث نماز صوری است ولی فرض نشده است که بدون وضو نماز می خواند ولی روایت مسعده اخص است و موردش صلاة بدون وضو است لذا تعارضی با این روایت ندارد و طبق قواعد به مضمون آن عمل می شود. بنا بر این نماز صوری اشکالی ندارد مگر اینکه بدون وضو نماز بخواند در جایی که دیگران تلقی نماز واقعی کنند.