18-آبان-1399, 20:43
با سلام
نسبت به کلام دوستمان که فرمودند ترتب باید مشکلی را حل کند در جواب گفته میشود که گاهی اوقات شما با احراز ملاک، کشف میکنید که شارع در زمان اوج استحباب نماز شب، قران را اراده کرده است. اما متاسفانه همه این مبنا را ندارند. مثلا مرحوم خویی قائل است به این که برای احراز ملاک ما نیاز به امر داریم و اگر شما گفتید که مستحبات با هم تزاحم دارند پس قران خواندن در ان زمان مبارک امر ندارد. حال این سوال مطرح میشود که با ترتب میتوان امر طولی برای قران خواندن تصحیح کرد و به شارع نسبت دهیم که قران خواندن را طلب کرده است و قران خواندن امر دارد یا نه؟
نسبت به کلام اقای عطار گفته میشود که ظاهرا برای شما خیلی روشن است ولی استاد و صاحب کتاب منتقی الاصول و بنده و بعضی دیگر از دوستان شبهه داشتند و مورد بحث واقع شد که ایا مستحباب با هم تزاحم دارند یا ندارد. مثال هایی از عرف نسبت به اراده های استحبابی پدر نسبت به فرزندان مطرح شد .....
نسبت به کلام دوستمان که فرمودند ترتب باید مشکلی را حل کند در جواب گفته میشود که گاهی اوقات شما با احراز ملاک، کشف میکنید که شارع در زمان اوج استحباب نماز شب، قران را اراده کرده است. اما متاسفانه همه این مبنا را ندارند. مثلا مرحوم خویی قائل است به این که برای احراز ملاک ما نیاز به امر داریم و اگر شما گفتید که مستحبات با هم تزاحم دارند پس قران خواندن در ان زمان مبارک امر ندارد. حال این سوال مطرح میشود که با ترتب میتوان امر طولی برای قران خواندن تصحیح کرد و به شارع نسبت دهیم که قران خواندن را طلب کرده است و قران خواندن امر دارد یا نه؟
نسبت به کلام اقای عطار گفته میشود که ظاهرا برای شما خیلی روشن است ولی استاد و صاحب کتاب منتقی الاصول و بنده و بعضی دیگر از دوستان شبهه داشتند و مورد بحث واقع شد که ایا مستحباب با هم تزاحم دارند یا ندارد. مثال هایی از عرف نسبت به اراده های استحبابی پدر نسبت به فرزندان مطرح شد .....