امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
احتمال عهد بودن ال در لا ینقض الیقین
#1
استاد شبیری فرمودند:
یکی از اشکالاتی که به صحیحه زراره گرقتند که نمیتوان از آن یک قاعده استصحاب عام در جمیع ابواب استفاده کرد این است که در این صحیحه تعبیر شده : فانه علی یقین من وضوئه و لا ینقض الیقین بالشک. ممکن است ال ناظر به همین یقین خاص یعنی یقین به وضو باشد و در غیر باب وضو قابل استفاده نباشد.
مرحوم آخوند جوابی داده اند که اولا که اصل بر جنس بودن ال است و ثانیا عهد هم باشد مشکل ساز نیست چون من وضوئه متعلق به یقین نیست تا یقین مقید به وضو شود بلکه متعلق به علی یقین یعنی جارومجرور است.
ولی این راه حل مشکلی را حل نمیکند چون اگر کن وضوئه متعلق به علی یقین باشد معنایس میشود این شخص از ناحیه وضویش واجد یقین است که این هن نوعی تقیید در یقین است چون منشأ آن خاص است لذا اگر عهد باشد مشکل ساز میشود.
استاد بعنوان منبه فرمودند اگر بجای ال عهد به معنای آن تصریح کنیم بروشنی معلوم میشود که قاعده عام استفاده نمیشود چون معنایش این میشود فانه من جهه وضوئه واجد للیقین و لا ینقض ذاک الیقین بذاک الشک.
لذا برای استفاده قاعده عام باید احتمال عهد بودن را نفی کنیم.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
احتمال عهد بودن ال در لا ینقض الیقین - توسط مسعود عطار منش - 21-آذر-1399, 22:36

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 53 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 81 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 288 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 157 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نقش ارتکازی بودن استصحاب در تقدیم استصحاب سببی بر مسببی مسعود عطار منش 0 169 2-تير-1402, 23:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نادرست بودن قرائت قذر به شکل فعل در حدیث طهارت مسعود عطار منش 0 200 19-خرداد-1402, 18:35
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 301 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب مسعود عطار منش 0 382 4-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اعتبار نداشتن بودن اقرب المجازات مسعود عطار منش 0 189 27-بهمن-1401, 17:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لغو بودن بحث از امکان اخد قصد امر در متعلق امر مسعود عطار منش 0 151 7-بهمن-1401, 19:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان