3-دي-1399, 21:48
(2-دي-1399, 15:13)عرفان عزیزی نوشته:(29-آذر-1399, 22:10)1972392352 نوشته:(29-آذر-1399, 18:09)عرفان عزیزی نوشته: شیخ طوسی تعبیر کرده رایت فیه اما شیخ صدوق در علل نقل کرده رایته فیه یعنی ضمیر آورده طبق نقل صدوق همان نجاست سابق است و ظاهرا سند روایت علل هم قابل تصحیح است طبق نقل نرم افزار اسناد صدوق
سلام جواب حاج آقا موسی حفظه الله تعالی حتی در فرض رأیته فیه در علل نیز می آید و اشکال را مندفع میسازد زیرا مرجع ضمیر همان کلی(شیئا من النجاسة) است و این شیئا لزوما همان نجاست سابق نیست بلکه میتواند تحقق کلی نجاست در ضمن فرد دیگری غیر از فرد سابق باشد. حضرت استاد این تمثیل را نیز ذکر کردند که مثلا وقتی که گفته میشود: "در جوانی هرچه دنبال پول بودم هرگز نیافتم اما بالاخره در پیری یافتم" در این مثال قطعا مراد پول است ولی لزوما شخص پولی که در جوانی دنبال آن بوده نیست بلکه میتواند همان باشد و یا فرد دیگری باشد. نتیجه اینکه در روایت نیز مرجع ضمیر رأیته فیه کلی نجاست است که اعم از شخص نجاست سابق است بنابراین از رهگذر احتمال تحقق کلی در ضمن فرد دیگری غیر از فرد سابق، یقین به وقوع نماز در نجاست نیست و مشکوک است فلذا استصحاب به لحاظ بعد الصلاة میگوید بگو نمازت در ثوب طاهر واقع شده است.
سلام علیک و الرحمه زراره می گوید گمان به اصابت نجاست دارم اما یقین ندارم نگاه کردم ونیافتم و نماز خواندم بعد دیدم آن را.وقتی ضمیر ذکر شود یعنی همانی که ظن به اصابت آن داشتم را دیدم شیخنا طبق این احتمال جواب حاج آقا درست نیست.همان صدر که گفت گمان دارم چیزی اصابت کرده خصوصیت را ساخته اگر بعد ضمیر نیاید می توان گفت ممکن است نجاست دیگری بوده اما با آمدن ضمیر ظهور در همان گمان سابقش دارد.علاوه براینکه طبق این مبنا که طهارت از خبث شرط علمی باشد که معظم بدان قائلند اصلا یقین به اینکه تمام نماز در نجاست بوده و این فرد بعد الصلاه فهمیده خللی وارد نیست
سلام رحمة الله تعالی؛ شیخنا جواب حاج آقا موسی قشنگ مکفیه و پاسخ شما رو میده. ضمیری در کار نیست داداش ، در صحیحه عبارت این است که " رأیت فیه" نه رأیته فیه، رأیت فیه میگه که در ثوب دیدم ولی چه چیزی دیده؟ چیزی نگفته؛ معظم له استظهارشون اینکه بله همانگونه که شما هم قائلید با توجه به سبق ذکر؛ مرئی در اینجا نیز ظاهرا همان اسم مذکور سابق است. یعنی " شیئا من النجاسة" که یک کلی است نه شخصی نجاست. ثانیا) چیکار خلل داریم؟ بحث اینه که فقه الحدیث روایت معلوم نیست زیرا نقض یقین به یقین است نه به شک. بزرگان و من جمله حاج آقا در صدد حل این عویصه و تمامیت ارکان استصحاب به لحاظ بعد از نماز هستند.