29-بهمن-1399, 22:51
(28-بهمن-1399, 15:25)خیشه نوشته: سلام علیک برادر
به نظر بنده جوابی که استاد شبیری دام عزه العالی میفرمایند شبیه مطلبی است که مرحوم آخوند در جمع بین حکم واقعی و ظاهری فرمودند. البته مرحوم آخوند تعبیر به فعلی از بعضی از جهات و فعلی از جمیع جهات دارند.
علی ای حال، هدف رفع مشکله دور است که در مرحله فعلیت دوری وجود ندارد و نسبت به احکام انشائیه هم که اثری ندارد. یعنی در جاهل مقصر ما با مشکل مواجه نمیشویم چرا که در حین جهلش مکلف به حکم واقعی نیست.
سلام علیکم و رحمة الله، جاهل مقصر چرا مکلف نیست در حالیکه با اندک فحصی میتواند به واقع برسد؟ بله قابلیت تحریک را ندارد، ولی میتواند از باب اتمام حجت، مکلف و مخاطب باشد؛ درست شبیه عالمی که قصد عصیان دارد. شما عالمی که قصد عصیان دارد و قرار نیست تحریک شود را چگونه مکلف میدانید؟ جاهل مقصر را نیز همانگونه تصویر کنید.