1-تير-1401, 13:06
(آخرین تغییر در ارسال: 1-تير-1401, 13:07 توسط محمد رضایی.)
استصحاب در شبهات موضوعیه(مانند طهارت هذا المائع) را که همه جاری می دانند.
استصحاب در شبهات مفهومیه(استصحاب غروب الشمس) را اکثرا جاری نمی دانند.
استصحاب در احکام(استصحاب بقای نجاست آب متغیر، بعد از زوال تغیر آن) را قلیلا جاری نمی دانند.
از آنجایی که شبهه مفهومیه نوعی شبهه حکمیه حساب می شود، کسانی که استصحاب را در شبهه حکمیه جاری نمی دانند، قطعا در شبهات مفهومیه هم جاری نمی دانند ولی کسانی که استصحاب را در شبهات حکمیه جاری می دانند، ممکن است در شبهات مفهومیه، استصحاب را جاری ندانند(به خاطر عدم حالت سابقه که در پست بالا توضیح داده شد).
استصحاب در شبهات مفهومیه(استصحاب غروب الشمس) را اکثرا جاری نمی دانند.
استصحاب در احکام(استصحاب بقای نجاست آب متغیر، بعد از زوال تغیر آن) را قلیلا جاری نمی دانند.
از آنجایی که شبهه مفهومیه نوعی شبهه حکمیه حساب می شود، کسانی که استصحاب را در شبهه حکمیه جاری نمی دانند، قطعا در شبهات مفهومیه هم جاری نمی دانند ولی کسانی که استصحاب را در شبهات حکمیه جاری می دانند، ممکن است در شبهات مفهومیه، استصحاب را جاری ندانند(به خاطر عدم حالت سابقه که در پست بالا توضیح داده شد).