13-خرداد-1401, 15:09
(آخرین تغییر در ارسال: 13-خرداد-1401, 15:18 توسط محمد رضایی.)
در رسیدن به فتوا، الزاما نیازی به یقین نیست! حتی الزاما نیازی به اطمینان هم نیست بلکه با انضمام شواهد و ادله مختلف، دستیابی به یک ظن عقلایی نیز کفایت می کند
حجیت چنین ظنی از باب انسداد نیست بلکه عقلاء چنین سیره ای دارند که وقتی تعدادی شواهد کنار هم قرار بگیرند و مفید یک ظن عقلایی شوند، آن را حجت می دانند.
قاعدتا ادله رادعه از ظن، انصراف از چنین مرتبه و جنین حصهای از ظن دارند.
اگرچه که اصولیون به حجیت چنین ظنی اشاره ای نکرده اند لکن افرادی مانند صاحب جواهر، به وضوح در عمل همین کار را کرده اند
حاصل گفتگو با استاد گنجی و برخی ممهدین درس ایشان/خارج فقه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
حجیت چنین ظنی از باب انسداد نیست بلکه عقلاء چنین سیره ای دارند که وقتی تعدادی شواهد کنار هم قرار بگیرند و مفید یک ظن عقلایی شوند، آن را حجت می دانند.
قاعدتا ادله رادعه از ظن، انصراف از چنین مرتبه و جنین حصهای از ظن دارند.
اگرچه که اصولیون به حجیت چنین ظنی اشاره ای نکرده اند لکن افرادی مانند صاحب جواهر، به وضوح در عمل همین کار را کرده اند
حاصل گفتگو با استاد گنجی و برخی ممهدین درس ایشان/خارج فقه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰