12-اسفند-1401, 08:41
در اینکه آیا می شود علم به حکم را در موضوع شخص حکم اخذ کرد اختلاف است، بعضی اشکال دور و بعضی مشکل خلف را مطرح کرده اند و بعضی هم سعی کرده اند که از این اشکالات پاسخ دهند، ولکن به نظر می رسد بر فرض مشکل دور و خلف حل بشود باز هم این قطع موضوعی ممکن نیست، چون حکم علاوه بر اینکه باید عقلا ممکن باشد بايد عرفیت هم داشته باشد و حکم و اعتباری که غیر عرفی است و موجب ضحک عرف می شود هم ممکن نیست. و به نظر می رسد اینکه مولا بگوید اگر علم به وجوب نماز پیدا کردی نماز واجب است عرفیت ندارد و موجب ضحک است، عرف می گوید هنوز جعل و اعتبار نکرده ای من چطور علم به آن داشته باشم؟
استاد دام عزه از این نکته در تقابل بین اطلاق و تقیید هم استفاده کردهاند، در بحث اذا استحال التقييد استحال الإطلاق فرمودند حتی اگر تقیید عرفی هم نباشد اطلاق محال است. البته بنا بر قبول تقابل عدم و ملکه
استاد دام عزه از این نکته در تقابل بین اطلاق و تقیید هم استفاده کردهاند، در بحث اذا استحال التقييد استحال الإطلاق فرمودند حتی اگر تقیید عرفی هم نباشد اطلاق محال است. البته بنا بر قبول تقابل عدم و ملکه