26-مهر-1402, 22:27
این که یک اصل عقلایی به اصل استظهاری برگردد یا این که به اصاله الظهور باز گردد گویا دارای فرق است. گاه در مواردی که لفظی هم نیست استظهار وجود دارد مثل حجیت عقلایی خبر ثقه و ظهور حال مسلمان در صحت.بنا براین ظاهرا این که گفته شده اصول عقلایی استظهاری اند و کان به اصاله الظهور بر میگردند نیاز به توضیح داشته باشد. احتمال این نیست که اصاله الظهور خود مصداق و فردی از استظهار باشد؟ یعنی استظهار و اخذ به ظاهر مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از اون مصادیق اخذ به ظهور در الفاظ است که از ان به اصاله الظهور تعبیر بشود. مثلا در همان احتمال عدم قرینه منفصل بگوییم عقلا اگر به ان اعتنا نمی کنند به خاطر ظهور حال متکلم است لذا باز عدم اعتنا به ظهور باز گشت کرد لکن نه به ظهور لفظ بلکه ظهور حال متکلم. اممنون.