15-دي-1402, 00:43
سیره شامل سیرهی عقلائیه و سیرهی متشرعه است. سیره متشرعه بالمعنی الاعم شامل سیره متشرعهای که ناشی از حیث عقلائیه بودن آنها است، نیز میشود یعنی همان ارتکاز عقلاء بین این عقلاء که متشرع شده بودند ادامه پیدا کرد در این موارد به برهان إنّ کشف میشود که شرعا از سیره عقلاء ردع نشده بود و الا متشرعه آن را ادامه نمیدادند.
اما مراد از سیره متشرعه در مقابل سیره عقلاء، سیره متشرعه بالمعنی الاخص است که از حیث متشرعه بودن آن ها ناشی میشود. بعضی مثل صاحب و مقرر مباحث الاصول معتقدند که دلیل حجیت خبر واحد سیره عقلائیه نیست بلکه سیره متشرعه است یعنی متشرعه بما هم متشرعه به اخبار ثقات بدون این که وثوق به صدور آن پیدا کنند، عمل میکردند.
در ضمن سیره متشرعه این بحث مطرح است که اگر متشرعه عامه سیرهای داشتند ودر روایات از آن ردع نشده بود، این سیره حجت است یا خیر. ظاهر مرحوم بروجردی و داماد این است که با توجه به این که روایات ما حالت تعلیقه و حاشیه بر فقه عامه دارد یعنی فتاوای آنها در روایات ما و سؤالاتی که روات از ائمه علیهم السلام میپرسیدند لحاظ میشد، اگر سیرهای بین عامه بود و در روایات ما از آن ردع نشده باشد کشف میشود که آن سیره مورد قبول ائمه علیهم السلام نیز بوده است. و این یک بحث مهمی است که باید دنبال شود.
مثال: سیره عامه و فتاوای فقهای عامه بر جواز احرام از محاذات میقات است......
(ادامه مطلب به تیتر ما ارتباطی نداشت لذا کامل نکردیم. علاقه مندان به فایل ضمیمه برای ادامه مطلب رجوع کنند.)
* درس خارج اصول 10 دی 1402