17-اسفند-1402, 15:30
نقص در ایفای مسئولیت هم که توسط آیت الله زنجانی حفظه الله بیان شده، یک حکم عقلی اقتضایی است یعنی لولا المانع شارع باید بر اغراضش تحفظ نماید و مشکل همینجاست که عدم مانع برای ما قابل احراز نیست چون با ملاحظه واقعیت های تازیخی می بینیم یک جاهایی مانع وجود داشته که یک نمونه اش را هم ذکر کردیم.
با عبور از تمام اینها اصلا در روایات متعددی گفته شده (کل امام هاد للقرن الذی هو فیهم) یعنی هر امامی هدایتگر مردم زکان خویش است. این جمله مفهوم دارد. یعنی هدایتگر آیندگان نیستند.
ممکن است این روایات ناظر به همین جهت باشد که مثلا امام صادق علیه السلام، وظیفه هدایت ما را نداشتند لذا بحث از ایفای مسئولیت موضوعا منتفی خواهد شد.
مسولیت هدایت ما بعهده حضرت ولیعصر سلام الله علیه است که ایشان هم از خوف جان و... تمکن از بیان مسایل دینی ندارند.
شایان ذکر است که مقصود از تمکن و عدم تمکن در کل این بحث، تمکن عادی است و الا اگر قرار بود از طرق غیر عادی برای حفظ جان حضرت استفاده شود که اصلا نیازی نبود حضرت غایب شوند.
با عبور از تمام اینها اصلا در روایات متعددی گفته شده (کل امام هاد للقرن الذی هو فیهم) یعنی هر امامی هدایتگر مردم زکان خویش است. این جمله مفهوم دارد. یعنی هدایتگر آیندگان نیستند.
ممکن است این روایات ناظر به همین جهت باشد که مثلا امام صادق علیه السلام، وظیفه هدایت ما را نداشتند لذا بحث از ایفای مسئولیت موضوعا منتفی خواهد شد.
مسولیت هدایت ما بعهده حضرت ولیعصر سلام الله علیه است که ایشان هم از خوف جان و... تمکن از بیان مسایل دینی ندارند.
شایان ذکر است که مقصود از تمکن و عدم تمکن در کل این بحث، تمکن عادی است و الا اگر قرار بود از طرق غیر عادی برای حفظ جان حضرت استفاده شود که اصلا نیازی نبود حضرت غایب شوند.