2-بهمن-1402, 23:58
سلام علیکم
یعنی می خواهید بفرمایید : اگر سیره ای عقلایی متداول باشد و در مرای و منظر شارع باشد و از آن ردع نکند، کافی برای پذیرش سیره عقلائیه نیست؟ حتما باید با خطاب بگوید من این سیره را قبول دارم ؟
یعنی ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که شارع چگونه می تواند یک سیره را امضا کند؟
بعد از اینکه اینکه به این سوال پاسخ دادیم اگر بپذیریم ممکن است شارع یکی از طرقی که می تواند نظر خود را به مردم برساند همین امضای سیره عقلا است چه محذوری دارد بگوییم شارع همان سیره عقلا را در مواردی که ردع نکرده کاشف از نظر خود قرار داده است؟
اگر می فرمایید پس این همه سیره های لا ابالی گری چه می شود؟ جواب این است که مگر شارع همه سیره ها را امضا کرده است؟
ضمن اینکه دقت شود در نزاع بالا، بحث در جایی است که شارع ظلم را حرام کرده است و ما در تعیین مصادیق ظلم به عرف رجوع کرده ایم .
در مورد ظلم هم استاد در تفصیلی داده اند که در ذیل برای شما ارسال می کنم.