امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: مبنای استاد در مورد احادیث کافی شریف
#8
(10-آبان-1391, 17:50)asemani نوشته: گر فقط شهادت کلینی کافی برای صحت روایات کتاب کافی می باشد پس چرا شهادت شیخ صدوق بر کتاب من لایحضر و همچنین شهادت شیخ طوسی بر صحت روایات تهذیب را ملاک برای صحت روایات آن کتب قرار ندهیم در حالی که شهادت آنها صریح تر و دارای ظهور بیشتری است؟Huh

یکی از جواب هایی که به این اشکال شما مطرح شده، این است که:
مرحوم شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه فرموده که حکم به صحت روایات می کنم و روایات را حجت می دانم و به آن فتوا می دهم.


وَ صَنَّفْتُ لَهُ هَذَا الْكِتَابَ بِحَذْفِ الْأَسَانِيدِ لِئَلَّا تَكْثُرَ طُرُقُهُ وَ إِنْ كَثُرَتْ فَوَائِدُهُ وَ لَمْ أَقْصِدْ فِيهِ قَصْدَ‌الْمُصَنِّفِينَ فِي إِيرَادِ جَمِيعِ مَا رَوَوْهُ بَلْ قَصَدْتُ إِلَى إِيرَادِ مَا أُفْتِي بِهِ وَ أَحْكُمُ بِصِحَّتِهِ  أَعْتَقِدُ فِيهِ أَنَّهُ حُجَّةٌ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ رَبِّي تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ وَ تَعَالَتْ قُدْرَتُهُ (صدوق، محمد بن علی بن بابویه، من لا يحضره الفقيه، ج‌1، ص2-3‌)

این عبارت، مفادش غیر از مفاد عبارت مرحوم کلینی است. در این عبارت مرحوم صدوق دارد فتوا می‌دهد و می‌گوید بین من و خدا حجت است خب اینکه بین شما و خدا حجت باشد، به چه درد ما می‌خورد یا این که شما می‌گویید من فتوا می‌دهم به صحت این روایات، فتوای مجتهد برای مجتهد دیگر حجت نیست مگر اینکه می‌خواهید از او تقلید بکنید اما مرحوم کلینی نگفته أحْکُمَ و یا أفْتِی بلکه دارد إخبار می‌کند و إخبار مشمول ادله حجیت خبر واحد است اما فتوای مجتهد برای مجتهد دیگر حجت نیست.

اما مرحوم کلینی فرموده که تو از من کتابی خواستی که علم دین را با آثار صحیح از صادقین علیهم السلام به دست آورد و در ادامه می فرمایند آنچه می خواستی تالیف کردم. پس در واقع در اینجا مرحوم کلینی به صحت روایات کتاب، شهادت می دهد و با توجه به حجیت خبر واحد، کلام ایشان را می پذیریم.

و قلتَ: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، و بها يؤدّي فرض اللّه عزّ و جلّ و سنّة نبيّه صلّى اللّه عليه و آله ... و قد يسّر اللّه- و له الحمد- تأليف ما سألت، و أرجو أن يكون بحيث توخّيت.
(کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (چاپ اسلامیه)، ج‌1، ص8-9)

اما کلام مرحوم شیخ طوسی بر صحت روایات تهذیب را که گفتید، لطفا آدرس بفرمایید.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: مبنای استاد در مورد احادیث کافی شریف - توسط 83068 - 14-آذر-1395, 12:30

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ادعای موثر بودن معدوم توسط محقق خویی و پاسخ استاد در قول به نقل در بیع فضولی علیا 3 154 2-آذر-1402, 10:59
آخرین ارسال: خیشه
  مبانی رجالی استاد شب زنده دار hadi 24 55,104 11-دي-1398, 12:34
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
Information سؤال:  آیا موافق بارگزاری تقریرات فقه استاد شب زنده در تالار عملی هستید؟ فطرس 0 2,477 12-بهمن-1397, 17:50
آخرین ارسال: فطرس
  اختلاف نسخه: تقویت نقلی که شیخ طوسی از کافی میکند محمد 68 7 9,352 8-اسفند-1396, 15:40
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
Star گلایه استاد شب زنده دار از بی‌مهری نسبت به شیخ انصاری عبدخدا 0 3,638 25-ارديبهشت-1396, 19:24
آخرین ارسال: عبدخدا
  اشکال:  مفید نبودن پاسخ تفکیک در حجیت، در مورد اشکال سوم به روایت اول مسعده طالب العلم 0 2,929 28-آذر-1395, 22:24
آخرین ارسال: طالب العلم
  «تقریر»  فقه استاد شب زنده دار سید حمید 0 3,528 26-آذر-1395, 16:23
آخرین ارسال: سید حمید
  فهرست جلسات 84 تا 106 فقه استاد شب زنده دار خطیب توانا 0 3,909 7-خرداد-1394, 22:40
آخرین ارسال: خطیب توانا
  سؤال:  دغدغه ای در مورد شمول اطلاق نسبت به فرد نادر روشنائی 6 17,844 19-اسفند-1391, 11:41
آخرین ارسال: علی اکبر
  نکته علمی:  نظر استاد شب زنده دار در مورد کتاب «فقه الرضا» 83068 2 10,381 13-اسفند-1391, 13:08
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان