(10-آبان-1391, 17:50)asemani نوشته: گر فقط شهادت کلینی کافی برای صحت روایات کتاب کافی می باشد پس چرا شهادت شیخ صدوق بر کتاب من لایحضر و همچنین شهادت شیخ طوسی بر صحت روایات تهذیب را ملاک برای صحت روایات آن کتب قرار ندهیم در حالی که شهادت آنها صریح تر و دارای ظهور بیشتری است؟
یکی از جواب هایی که به این اشکال شما مطرح شده، این است که:
مرحوم شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه فرموده که حکم به صحت روایات می کنم و روایات را حجت می دانم و به آن فتوا می دهم.
وَ صَنَّفْتُ لَهُ هَذَا الْكِتَابَ بِحَذْفِ الْأَسَانِيدِ لِئَلَّا تَكْثُرَ طُرُقُهُ وَ إِنْ كَثُرَتْ فَوَائِدُهُ وَ لَمْ أَقْصِدْ فِيهِ قَصْدَالْمُصَنِّفِينَ فِي إِيرَادِ جَمِيعِ مَا رَوَوْهُ
بَلْ قَصَدْتُ إِلَى إِيرَادِ مَا أُفْتِي بِهِ وَ أَحْكُمُ بِصِحَّتِهِ أَعْتَقِدُ فِيهِ أَنَّهُ حُجَّةٌ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَ رَبِّي تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ وَ تَعَالَتْ قُدْرَتُهُ (
صدوق، محمد بن علی بن بابویه، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص2-3)
این عبارت، مفادش غیر از مفاد عبارت مرحوم کلینی است. در این عبارت مرحوم صدوق دارد فتوا میدهد و میگوید بین من و خدا حجت است خب اینکه بین شما و خدا حجت باشد، به چه درد ما میخورد یا این که شما میگویید من فتوا میدهم به صحت این روایات، فتوای مجتهد برای مجتهد دیگر حجت نیست مگر اینکه میخواهید از او تقلید بکنید اما مرحوم کلینی نگفته أحْکُمَ و یا أفْتِی بلکه دارد إخبار میکند و إخبار مشمول ادله حجیت خبر واحد است اما فتوای مجتهد برای مجتهد دیگر حجت نیست.
اما
مرحوم کلینی فرموده که تو از من کتابی خواستی که علم دین را با
آثار صحیح از صادقین علیهم السلام به دست آورد و در ادامه می فرمایند آنچه می خواستی تالیف کردم. پس در واقع در اینجا مرحوم کلینی به صحت روایات کتاب، شهادت می دهد و با توجه به حجیت خبر واحد، کلام ایشان را می پذیریم.
و قلتَ: إنّك تحبّ أن يكون عندك كتاب كاف يجمع [فيه] من جميع فنون علم الدين، ما يكتفي به المتعلّم، و يرجع إليه المسترشد، و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به
بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السّلام و السنن القائمة الّتي عليها العمل، و بها يؤدّي فرض اللّه عزّ و جلّ و سنّة نبيّه صلّى اللّه عليه و آله ...
و قد يسّر اللّه- و له الحمد- تأليف ما سألت، و أرجو أن يكون بحيث توخّيت.
(
کلینی، محمد بن یعقوب، الكافي (چاپ اسلامیه)، ج1، ص8-9)
اما کلام
مرحوم شیخ طوسی بر صحت روایات تهذیب را که گفتید، لطفا آدرس بفرمایید.