16-بهمن-1396, 14:58
سلام و عرض ادب و احترام
ج) نامه امیر المؤمنین (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام): «فإنّه لم یأمرک إلّا بحسنٍ و لم ینهک إلّا عن قبیحٍ.»
در پاسخ به این روایتِ معارض فرمودید که این از باب جمع بین ادله حمل بر مورد غالب می شود. لکن روایت فوق الذکر داخل در دایره نصوص است؛ به عبارت دیگر این روایت تصریح در این دارد که نمی شود امری باشد ولی متعلق امر دارای مصلحت نباشد. اگر کسی بگوید در بعضی موارد می شود که متعلق امر مصلحت ندارد به او می گوییم که این با حصری که در این روایت آمده اصلا سازگار نیست. لذا دلالت این روایت هم چنان به قوت خود باقی است و با ادله ای که اقامه شد در تعارض است.
ج) نامه امیر المؤمنین (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام): «فإنّه لم یأمرک إلّا بحسنٍ و لم ینهک إلّا عن قبیحٍ.»
در پاسخ به این روایتِ معارض فرمودید که این از باب جمع بین ادله حمل بر مورد غالب می شود. لکن روایت فوق الذکر داخل در دایره نصوص است؛ به عبارت دیگر این روایت تصریح در این دارد که نمی شود امری باشد ولی متعلق امر دارای مصلحت نباشد. اگر کسی بگوید در بعضی موارد می شود که متعلق امر مصلحت ندارد به او می گوییم که این با حصری که در این روایت آمده اصلا سازگار نیست. لذا دلالت این روایت هم چنان به قوت خود باقی است و با ادله ای که اقامه شد در تعارض است.