14-بهمن-1391, 23:05
تکمیل مطلب اول
برخی گفته اند که در جزء به شرط اینکه غیر از جزئیت اثر دیگری داشته باشد اصالة الصحة جاری است.شاید بتوان به این مطلب اشکال کبروی و صغروی نمود.
اما کبروی: همانگونه که آقای جواهری آورده اند دلیل اصالة الصحة در فعل غیر سیره است و این یک دلیل لبی است. باید اجرای اصالة الصحة در اجزاء یک عمل توسط سیره احراز شود وظن و احتمال کافی نیست.
اما صغروی:بر فرض که اصالة الصحة در قرائت نماز جاری شود ولی این ثابت نمی کند که من می توانم به او اقتدا کنم چرا که همانطور که گذشت برخی از بزرگان معتقدند که قرائت فرد عاجز واقعا صحیح است و اصالة الصحة بیشتر از این دلالت ندارد که قرائت او واقعا صحیح است اما آیا طوری صحیح است که برای من هم جواز اقتدا می آورد؟خیر و لا اقل من الشک
برخی گفته اند که در جزء به شرط اینکه غیر از جزئیت اثر دیگری داشته باشد اصالة الصحة جاری است.شاید بتوان به این مطلب اشکال کبروی و صغروی نمود.
اما کبروی: همانگونه که آقای جواهری آورده اند دلیل اصالة الصحة در فعل غیر سیره است و این یک دلیل لبی است. باید اجرای اصالة الصحة در اجزاء یک عمل توسط سیره احراز شود وظن و احتمال کافی نیست.
اما صغروی:بر فرض که اصالة الصحة در قرائت نماز جاری شود ولی این ثابت نمی کند که من می توانم به او اقتدا کنم چرا که همانطور که گذشت برخی از بزرگان معتقدند که قرائت فرد عاجز واقعا صحیح است و اصالة الصحة بیشتر از این دلالت ندارد که قرائت او واقعا صحیح است اما آیا طوری صحیح است که برای من هم جواز اقتدا می آورد؟خیر و لا اقل من الشک