3-بهمن-1396, 11:49
در ذیل روایت « کل شیء لک حلال حتی تعلم (یا تعرف) انه حرام بعینه »میفرماید : «ذلک مثل ...» و مثالهایی را بیان می کند که در برخی از آنها اصاله الحل جاری نمی شود بلکه مثلا قاعده ید جاری می شود مثل لباسی که شخص خریداری کرده است و نمی داند فروشنده آن را دزدیده بوده یا نه . در پاسخ به این ابهام استاد فرمودند تعبیر «مثل» اعم از تنظیر و تطبیق است و به عبارتی اگر چه مثال مذکور بر قاعده حل تطبیق نمی شود ولی می توان قاعده حل در مورد پنیر ( که مورد روایت است) را به این مورد تنظیر کرد به این معنا که همانطور که شما در امثال لباسی که می خرید یا عبدی که می خرید یا ... احتمال خلاف واقع می دهید ولی اصول ترخیصی را جاری می کند در مورد پنیر هم احتمالی از سنخ همان احتمالات عام است و مانع جریان اصاله الحل نمی شود همانطور که این سنخ احتمال مانع اجرای قاعده ید یا .. نمی شود .