19-آذر-1401, 17:22
صدر این روایت یک قاعده کلی است به نام اصاله الحل. و بعد یک سری تطبیقات ذکر میکند. لازمه حرف شما این است که یک کبری میگوید و بعد چند مورد میگوید که هیچ ربطی به اصاله الحل ندارد در حقیقت یکسری صغریاتی گفته است که هیچ ربطی به این کبری ندارد فقط در این که ترخیص جاری مشود نظیر هم هستند. پس بی زحمت اذان و اقامه هم گفته میشود چون شبهه وجوبشان هست ولی به خاطر شبهه ترخیص در انها جاری است. حالا اینها (و مقداری شوخی بود)که شبهه حکمیه است و اون مثالها موضوعیه است ولی خیلی از چیزها هست که شبهه دارند ولی ترخیصی هستند و امام بیان نکرده است.
این توجیه خیلی خلاف ظاهر است
این توجیه خیلی خلاف ظاهر است