16-بهمن-1391, 09:55
اشکال در حجیت توثیقات رجالی:
1)آیا این توثیقات اطمینان می آورد؟خیر
2)عمل به توثیقات رجالی، رجوع به اهل خبره است؟اولا:خود مجتهد اهل خبره است فقط منابع در دستش نیست و سیره در جایی که خبره به خبره رجوع کند محرز نیست ثانیا:چه کسی گفته سیره به رجوع به اهل خبره در فرض عدم وثوق به طور مطلق وجود دارد؟(جایی که عقلا اغراض لزومیه دارند و انسداد نیست یعنی می تواند به خبره دیگری رجوع کند و علم یا اطمینان پیدا کند و احتیاط هم ممکن است و وثوق به قول اهل خبره حاصل نشود.)
3)این توثقیات شهادت در موضوع هست و نیاز به تعدد است.
البته ممکن است بتوان به برخی از این اشکالات پاسخ داد ولی در کل توثیقات رجالی مناط حجیتش از باب انسداد است (چون در صورت عدم حجیت توثیقات رجالی راه وصول به معظم احکام بسته است و علم اجمالی ما به وجود احکام کثیره شارع منحل نخواهد شد)و نمی توان وجه تام دیگری برای حجیت قول رجالی بیان نمود.
1)آیا این توثیقات اطمینان می آورد؟خیر
2)عمل به توثیقات رجالی، رجوع به اهل خبره است؟اولا:خود مجتهد اهل خبره است فقط منابع در دستش نیست و سیره در جایی که خبره به خبره رجوع کند محرز نیست ثانیا:چه کسی گفته سیره به رجوع به اهل خبره در فرض عدم وثوق به طور مطلق وجود دارد؟(جایی که عقلا اغراض لزومیه دارند و انسداد نیست یعنی می تواند به خبره دیگری رجوع کند و علم یا اطمینان پیدا کند و احتیاط هم ممکن است و وثوق به قول اهل خبره حاصل نشود.)
3)این توثقیات شهادت در موضوع هست و نیاز به تعدد است.
البته ممکن است بتوان به برخی از این اشکالات پاسخ داد ولی در کل توثیقات رجالی مناط حجیتش از باب انسداد است (چون در صورت عدم حجیت توثیقات رجالی راه وصول به معظم احکام بسته است و علم اجمالی ما به وجود احکام کثیره شارع منحل نخواهد شد)و نمی توان وجه تام دیگری برای حجیت قول رجالی بیان نمود.