10-اسفند-1396, 18:49
(9-اسفند-1396, 07:25)مسعود عطار منش نوشته: این بلحاظ عقلی بود و لکن انصاف این است که این نوع ترجیح دادنها متوقف بر اینست که عرف این گونه مزیت ها مثل احتمال بیشتر یا محتمل قری تر را لحاظ کند در حالی که عرف این گونه امور را مزیت محسوب نمی کند و با این گونه امور تحیرش رفع نمی شود پس این گونه ترجیح دادنها اگر جه عقلا اشکالی نداشته باشد ولی عرفیت ندارد.
به نظر میرسد که عرف چنین مواردی را مزیت حساب کرده و مورد لحاظ قرار میدهد. به عنوان مثال اگر شخصی علم اجمالی داشته باشد که ظرف الف یا ب خمر است و نسبت اینکه ظرف الف خمر باشد 70 درصد باشد این احتمال را مد نظر قرار میدهد.
بله، اگر بفرمایید این مزیت به دلیل عدم امضا و پذیرش شارع حجیت ندارد مورد قبول است ولی اینکه بگویید عرف این امور را مزیت نمیداند به نظر سخن صحیحی نمیباشد.
اللهم عجل لولیک الفرج