12-اسفند-1396, 07:34
(10-اسفند-1396, 18:49)محمد 68 نوشته: به نظر میرسد که عرف چنین مواردی را مزیت حساب کرده و مورد لحاظ قرار میدهد.
از توجه شما متشکرم و لکن باید عرض کنم به نظر میرسد :
مراد از مزیت عرفی آن حدی از مزیت است که عرف را از حالت تحیر بیرون آورد و عرف از بین چهار ذکر شده -که البته دو حالتش عقلا باطل بود و عملا دو حالت باقی ماند- تنها حالت چهارم را متعین دانسته و از تحیر خارج شود ؛ این که عرف احتمال بیشتر را مد نظر قرار می دهد درست است و لکن به عنوان این که این قوت احتمال ممکن است تاثیر داشته باشد اما تاثیر بالفعلش در ترجیح یکی از طرفین بر دیگری را نمی فهمد .