6-دي-1397, 08:24
(آخرین تغییر در ارسال: 6-دي-1397, 08:27 توسط مسعود عطار منش.)
چند تقریب برای تنجیز می توان مطرح کرد :
1- نفس علم اجمالی بین اقل و اکثر ارتباطی منجر است ؛ در قبال این تقریب برخی انحلال را مطرح کرده اند فلذا این تقریب مبتنی بر عدم انحلال خواهد بود .
2- بر فرض انحلال ، علم تفصیلی به وجوب اقل غیریا او نفسیا و شک در وجوب اکثر داریم و لکن این علم تفصیلی احراز امتثالش مانند احراز امتثال علم اجمالی است لذا عملا با عدم انحلال فرقی ندارد ( با توجه به این که مقدمه ای که واجب است مقدمه موصله است لذا اگر اقل واجب غیری باشد باید موصل باشد تا احراز امتثالش شود فلذا عملا باید اکثر هم آورده شود تا احراز امتثال شود )
3-بر فرض انحلال ، علم تفصیلی به وجوب اقل ضمنیا او استقلالیا و شک در وجوب اکثر داریم و لکن این علم تفصیلی احراز امتثالش مانند احراز امتثال علم اجمالی است لذا عملا با عدم انحلال فرقی ندارد .
4-حکم عقل لزوم به استیفاء غرض موجود در اقل چون غرض موجود در اقل به نحوی است که احراز نمی شود مگر به اتیان اکثر .
1- نفس علم اجمالی بین اقل و اکثر ارتباطی منجر است ؛ در قبال این تقریب برخی انحلال را مطرح کرده اند فلذا این تقریب مبتنی بر عدم انحلال خواهد بود .
2- بر فرض انحلال ، علم تفصیلی به وجوب اقل غیریا او نفسیا و شک در وجوب اکثر داریم و لکن این علم تفصیلی احراز امتثالش مانند احراز امتثال علم اجمالی است لذا عملا با عدم انحلال فرقی ندارد ( با توجه به این که مقدمه ای که واجب است مقدمه موصله است لذا اگر اقل واجب غیری باشد باید موصل باشد تا احراز امتثالش شود فلذا عملا باید اکثر هم آورده شود تا احراز امتثال شود )
3-بر فرض انحلال ، علم تفصیلی به وجوب اقل ضمنیا او استقلالیا و شک در وجوب اکثر داریم و لکن این علم تفصیلی احراز امتثالش مانند احراز امتثال علم اجمالی است لذا عملا با عدم انحلال فرقی ندارد .
4-حکم عقل لزوم به استیفاء غرض موجود در اقل چون غرض موجود در اقل به نحوی است که احراز نمی شود مگر به اتیان اکثر .