28-دي-1397, 22:58
(27-دي-1397, 19:52)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی در درس خارج فقه 26 دی97
دلیلی بر حرمت قول بغیر علم در غیر از امور شرعیه، وجود ندارد؛ زیرا عرفا اگر قول بغیر علم مطابق با واقع باشد کذب نیست. بنابر این نسبت به آن برائت جاری می شود و احتمال اینکه مطابق واقع نباشد و کذب بشود نیز با توجه به اصل برائت منتفی می شود.
بنابر این اصل برائت، حکما و موضوعا گفتن آنچه نسبت به آن اطلاعی نداریم را در غیر از امور شرعیه و امور متعلق به آبرو و... مسلمین جایز می کند.
البته این جواز منوط به عدم حصول علم اجمالی به کذب است.
سلام
اولا برائت با وجود قاعده عقلایی بر مذموم بودن بیان امری که به آن علم نداریم، چطور جاری میشود و برائت که یک اصل عملی است در مقام رفع تحیر است و با وجود حکم عقلا جای برائت نیست
ثانیا: برائت چطور واقع ساخت؟( احتمال اینکه مطابق واقع نباشد و کذب بشود نیز با توجه به اصل برائت منتفی می شود.)