28-دي-1397, 23:03
(28-دي-1397, 22:58)م بهرامی نوشته: اولا برائت با وجود قاعده عقلایی بر مذموم بودن بیان امری که به آن علم نداریم، چطور جاری میشود و برائت که یک اصل عملی است در مقام رفع تحیر است و با وجود حکم عقلا جای برائت نیست
ثانیا: برائت چطور واقع ساخت؟( احتمال اینکه مطابق واقع نباشد و کذب بشود نیز با توجه به اصل برائت منتفی می شود.)
سلام
قبح عقلائی برای کذب نیز در حدی نیست تا بتوان با آن اثبات حرمت کرد البته در امور مربوط به آبرو مردم و... قبح شدید دارد اما قبح آن به طور مطلق در حدی که مستلزم حرمت باشد صحیح نیست
ثانیا اصل برائت موضوع را اثبات نمی کند بلکه کذب بودن آنرا که شبهه مصداقیه است منتفی می کند.