امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز یا استحاله تبدیل امتثال
#1
در بحث اجزاء مرحوم آخوند به بررسی جواز تبدیل امتثال میپردازند. ایشان قائلند که اگر اتیان اول علت تامه برای حصول غرض نباشد تبدیل امتثال جایزاست. استاد کلام ایشان را این گونه توضیح دادند: اگر اتیان اول غرض ادنی را حاصل کند جواز تبدیل امتثال هست و اگر غرض اقصی را حاصل کند تبدیل امتثال جایز نیست. مثلا اگر مولا گفت آب بیاور. یک غرض ادنی که تمکن از رفع تشنگی است وجود دارد ویک غرض اقصی که رفع تشنگی است وجود دارد.
مرحوم خویی فرموده است تبدیل امتثال محال است زیرا در صورت امتثال اول، یا امر باقی است چون غرض حاصل نشده است پس باید امتثال بعدی صورت بگیرد و جواز معنا ندارد و اگر امر ساقط شده است دیگر امتثال بعدی معنا ندارد زیرا امری وجود ندارد.
شهید صدر فرموده است تبدیل امتثال در جایی است که امر باقی باشد و با امتثال اول، دیگر معنا ندارد که امتثال دوم شود زیرا تحصیل لازم است
به نظر شما و ارتکاز عرفی حق با کدام قول است؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لزوم حسن فاعلی در تحقق امتثال و سقوط تکلیف( نظریه مرحوم نائینی) خیشه 8 528 30-دي-1397, 09:13
آخرین ارسال: خیشه
  جواز مخالفت با قاعده تجاوز و فراغ اشکذری 0 1,537 5-خرداد-1395, 13:05
آخرین ارسال: اشکذری
  معمّای امتثال یک تکلیف فرضی فاطمی نسب 1 2,220 13-فروردين-1394, 20:08
آخرین ارسال: خطیب توانا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان