4-آذر-1398, 17:20
مرحوم نائینی میفرماید: این که اطلاق شمولی بر بدلی مقدم میشود در جایی است تعارض ان ها بالذات باشد. مثلا تعارض دو دلیل من وجه در مورد اجتماع. اما در جایی که تعارض بالعرض باشد این بحث جاری نیست زیرا وقتی دو مدلول فی نفسه تعارض ندارند پس یک مدلول نمیتواند قرینه بر دیگری باشد. لذا احکام اشتباه حجت از لاحجت جاری است.
برای اطلاع بیشتر گاهی اوقات دو دلیل تعارض در سند دارند و گاهی اوقات تعارض در دلالت دارند و گاهی اوقات اشتباه حجت از لاحجت است. سوال این است که تعارض اطلاق شمولی با اطلاق بدلی از چه نوع تعارضی است؟
اجود التقریرات ج 1 ص 161. درس خارج استاد گنجی جلسه 38 تاریخ 4 اذر 98
برای اطلاع بیشتر گاهی اوقات دو دلیل تعارض در سند دارند و گاهی اوقات تعارض در دلالت دارند و گاهی اوقات اشتباه حجت از لاحجت است. سوال این است که تعارض اطلاق شمولی با اطلاق بدلی از چه نوع تعارضی است؟
اجود التقریرات ج 1 ص 161. درس خارج استاد گنجی جلسه 38 تاریخ 4 اذر 98