26-آذر-1398, 21:28
استاد شهیدی در کلاس راهنمای فقه 26/9/98 به بررسی اسناد کامل الزیارات پرداخته و دواشکال را بسیار مهم و اساسی دانستند که این دو اشکال در کلمات آیت الله شبیری مطرح شده و پاسخ داده اند
عبارت ابن قولویه درکامل الزیارات این است: «لم أخرج فيه حديثا روي عن غيرهم إذا كان فيما روينا عنهم من حديثهم ص- كفاية عن حديث غيرهم و قد علمنا أنا لا نحيط بجميع ما روي عنهم في هذا المعنى و لا في غيره لكن ما وقع لنا من جهة الثقات من أصحابنا رحمهم الله برحمته و لا أخرجت فيه حديثا روي عن الشذاذ من الرجال يؤثر ذلك عنهم عن المذكورين غير المعروفين بالرواية المشهورين بالحديث و العلم و سميته كتاب كامل الزيارات»
1- نویسنده کتاب به دنبال نوشتن کتاب جامع و کامل بوده و لذا گفته من تنها احاطه به روایات از طریق ثقات دارد (هر چند که روایات دیگر ار نیز ذکر کرده و می دانم ) پس در کامل الزیارات زیارات از طریق ثقات جمع شده اما نفی وجود روایت از غیر ثقه را نمی کند
2- مراد از من جهت الثقات من اصحابنا این است که کتابی در دست دارم که صاحب آن ثقه و بزرگ است اما ممکن است طریق من تا کتاب ضعیف باشد.
بنابر این نه تنها توثیق تمام مشایخ کامل الزیارات صحیح نیست بلکه حتی توثیق مشایخ بدون واسطه نیز مبتلا به این دو اشکال است
قرار است استاد در جلسه بعد به پاسخ بپردازند. دوستان نقد یا نظری اگر دارند اعلام کنند. ممنون
عبارت ابن قولویه درکامل الزیارات این است: «لم أخرج فيه حديثا روي عن غيرهم إذا كان فيما روينا عنهم من حديثهم ص- كفاية عن حديث غيرهم و قد علمنا أنا لا نحيط بجميع ما روي عنهم في هذا المعنى و لا في غيره لكن ما وقع لنا من جهة الثقات من أصحابنا رحمهم الله برحمته و لا أخرجت فيه حديثا روي عن الشذاذ من الرجال يؤثر ذلك عنهم عن المذكورين غير المعروفين بالرواية المشهورين بالحديث و العلم و سميته كتاب كامل الزيارات»
1- نویسنده کتاب به دنبال نوشتن کتاب جامع و کامل بوده و لذا گفته من تنها احاطه به روایات از طریق ثقات دارد (هر چند که روایات دیگر ار نیز ذکر کرده و می دانم ) پس در کامل الزیارات زیارات از طریق ثقات جمع شده اما نفی وجود روایت از غیر ثقه را نمی کند
2- مراد از من جهت الثقات من اصحابنا این است که کتابی در دست دارم که صاحب آن ثقه و بزرگ است اما ممکن است طریق من تا کتاب ضعیف باشد.
بنابر این نه تنها توثیق تمام مشایخ کامل الزیارات صحیح نیست بلکه حتی توثیق مشایخ بدون واسطه نیز مبتلا به این دو اشکال است
قرار است استاد در جلسه بعد به پاسخ بپردازند. دوستان نقد یا نظری اگر دارند اعلام کنند. ممنون